In balans met yoga en meditatie

0.925 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
yogapose
yogapose

Met yoga kun je je lichaam en geest in balans krijgen, en houden. Je kunt het leven beter aan en stress heeft minder vat op je. Bijkomend voordeel van yoga is dat je lijf er een stuk soepeler van wordt. Met yoga en meditatie neem je even tijd voor jezelf. En yoga en meditatie zweverig? Nee, zeker niet. Wie regelmatig yoga- en meditatieoefeningen doet komt juist weer met beide benen op de grond. Er is steeds meer belangstelling voor yoga en meditatie.Daarom hebben we ons wellnessdossier over yoga uitgebreid!

 

Wat is yoga?

Veel mensen dat je bij yoga op je hoofd moet staan en dat je er een super soepel lichaam voor nodig hebt. Er zijn zeker oefeningen waarbij je op je hoofd moet staan, maar het is geen voorwaarde om yoga te beoefenen. Het prettige van yoga is juist dat je oefeningen doet waarbij jij je prettig voelt en die afgestemd zijn op wat jij wilt en kunt. Yoga is evenwicht tussen lichaam en geest. Een balans tussen spanning en ontspanning, een balans die je bereikt door de combinatie van verschillende lichaamshoudingen, meditatie en ademhalingstechnieken, want bij yoga speelt ademhaling een grote rol.
Wie dagelijks yogaoefeningen doet merkt dat het bijdraagt aan een ontspannen manier van leven, een betere doorbloeding van je lichaam en een soepeler houding. Yoga heeft zelfs een verjongend effect. Het lijkt een nieuw wondermiddel, maar het is toch al eeuwen oud.

De oorsprong van yoga

Het woord ‘yoga’ komt uit het Sanskriet en betekent ‘eenheid of samenbrengen’. De wortels van yoga liggen in het Hindoeïsme. Vijfduizend jaar geleden werd het door monniken toegepast om tot een diepe staat van ontspanning en meditatie te komen. Ontspanning is nog steeds de kern van yoga, maar de vorm en intentie is in de loop der tijd, en zeker bij ons in het westen, aangepast. Wij doen yoga voor ons plezier, om weer in balans te komen, ons gezonder te voelen en stress te verminderen. Anders dan de monniken, zoeken (en vinden) we de eenheid van lichaam en geest nu vooral in een combinatie van ademhaling, lichamelijke oefeningen en concentratie. Yoga is voor iedereen geschikt omdat alle houdingen en ademhalingstechnieken op ieder niveau en vrijwel overal te doen zijn. Je forceert het lichaam niet en respecteert eigen grenzen.

Yoga en je lichaam

We zitten of staan op een bepaalde manier en hebben een lichaamshouding waarvan we ons vaak niet meer bewust zijn: opgetrokken schouders, rugklachten en verkrampte spieren. Gewrichten doen zeer en er zijn blokkades en spanningen. Met yoga wordt je je weer bewust van je lichaamshouding en leer je om weer op natuurlijke wijze te staan, zitten of liggen. In de filosofie van yoga is je lichaam een bron van energie en als je energiebalans verstoord is krijg je klachten.  

Verschillende soorten yoga

Hatha yoga
Het meest bekend en de hoofdvorm van de fysieke yoga en bestaat grotendeels uit lichaamshoudingen (asana's) en ademhalingstechnieken (pranayama's). Deze ontspanningstechnieken hebben een gunstig effect op het zenuwstelsel, de klieren en andere belangrijke organen. Ha betekent zon en tha betekent maan. De lucht die door het rechterneusgat naar binnen gaat wordt ‘adem van de zon genoemd’, de adem door het linkerneusgat heet de ‘adem van de maan’. De hatha yoga vormt de basis voor veel andere, verder ontwikkelde soorten fysieke yoga zoals Ashtanga vinyasa yoga, Ivengar yoga, de Sivananda yoga, poweryoga en de Bikram yoga.

Raja Yoga
Dit is de volledige, klassieke en totale yogatraining, waarvan Hatha-yoga de basis vormt. Eerst breng je alles in je lichaam en geest in evenwicht (hatha). Daarna bekwaam je je verder met behulp van meditatie. Meditatie is de hoogste stap in yoga en een bekroning van yogabeoefening. Onder Raja-yoga kunnen alle bekende en minder bekende yogavormen worden ondergebracht, zoals Kriya-yoga, Hatha-yoga, Mantra-yoga, Bhakti-yoga, Jnana-yoga en Karma Yoga. Bekend is de Transcendente Meditatie, in de jaren vijftig in het Westen verspreid op initiatief van Maharishi Mahesh Yogi, die het een vorm van Raja yoga vond.

Ashtanga vinyasa yoga en poweryoga.
Bij deze verder ontwikkelde krachtige dynamische, vormen van fysieke yoga is Hatha Yoga de basis. Verborgen emoties, spanningen en angsten worden losgemaakt en verwerkt. Effecten: verbetering van hormonale stelsel, uithoudingsvermogen, balans en kracht van het lichaam, een krachtiger hart en stimulans van de bloedsomloop.

Tantra Yoga
Dit noemt met ook wel de 'yoga van de seks'. Maar tantra is meer dan seksuele standjes uitvoeren met de juiste ademhalingstechnieken. Tantra is de weg van de volledige acceptatie van alles, ook seks. Het idee achter tantra is dat alles God is, dus goed en met tantra wordt het taboe van seks doorbroken. Bij tantristische yoga maken mythische spreuken, de tantra’s, onderdeel uit van het ritueel. Dit is, in combinatie met geluidvibraties, ook het geval bij mantra yoga.

Kundalini Yoga
Dynamische oefeningen worden gecombineerd met verschillende ademtechnieken. Een bekend onderdeel van Kundalini-yoga is de 'vuuradem', een snelle, ritmische blaasbalgachtige ademhalingsmethode. Kundalini Yoga werkt heel direct in op het zenuwstelsel en het klierensysteem en wordt ook wel de yoga van het bewustzijn genoemd. Deze yoga vereist een zeer goed voorbereid lichaam omdat er enorme krachten worden opgeroepen.

Chinese yoga Tao Yin
Deze Chinese yoga vorm is basis voor de ontwikkeling van de lichaamsbeheersing die nodig is bij alle Chinese en Japanse vechtsporten. De oefeningen richten zich veel specifieker op het verzamelen van kracht en energie dan de Indiase vormen van yoga.

Yoga Mudra
Dit zijn yoga-oefeningen voor vingers en hand. Door vingers en handen in bepaalde posities te brengen stroomt de energie, worden bepaalde punten geactiveerd, en komt het lichaam beter in balans. De bekendste Mudra is die waarbij de toppen van duim en wijsvinger elkaar raken. Bij Mudra staat iedere vinger staat voor een element: de duim is vuur, de wijsvinger is lucht, de middelvinger is de kosmos, de ringvinger is de aarde en de pink is water.

Gezichtsyoga
Dit is het nieuwe geheim tegen huidveroudering, geïntroduceerd door Annelise Hagen, een Amerikaanse yogi. Zij schreef het boek The Yoga Face waarin ze stelt dat het trekken van ‘gekke bekken’ rimpels tegen gaat en een jonger uiterlijk geeft. 
 


Zwangerschapsyoga
Bij deze vorm van yoga worden oefeningen uit de Hatha yoga gebruikt om het zwangerschapsproces te verlichten.

Hasya Yoga
Lachyoga is in 1995 geïntroduceerd door de Indiase arts dr. Madan Kataria. Deze yogavorm combineert de oude Oosterse wijsheden uit de yogaleer met de nieuwste wetenschappelijke inzichten dat het voor de hersenen geen verschil maakt of men echt lacht of doet alsof. Als je lacht maak je endorfine aan en dat heeft een gunstige werking op je lichaam.
 
Pilates
Deze vorm van bewegen is verwant met hatha yoga. Natya yoga wordt ook wel dansyoga genoemd omdat het dansend uitgevoerd wordt. Een spirituele benadering van de energievelden (chakra’s) zien we in de chakra yoga en bij tantristische yoga maken mythische spreuken, de tantra’s, onderdeel uit van het ritueel. Dit is, in combinatie met geluidvibraties, ook het geval bij mantra yoga.
 

Over meditatie en yoga

Meditatie
Meditatie
Yoga en meditatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersens na minimaal vijf minuten meditatie veel meer alfagolven produceren. Deze golven zijn geassocieerd met ontspanning en worden gezien als brug tussen het onderbewuste en het bewustzijn. Met meditatie kom je in een andere bewustzijnstoestand, je zweeft niet weg maar wordt ontspannen en helder waardoor je aandachtig aanwezig kunt zijn in het ‘hier en nu’. Concentratie en aandacht zijn dan ook de basis van de meeste meditatietechnieken. Je kunt op veel manieren mediteren. Vaak is het in combinatie met beweging, zoals bij yoga, tai chi en loopmeditatie. Bijkomend voordeel van meditatie is, dat door het loslaten van de stress, problemen minder zwaar worden of zichzelf juist oplossen.

Oefeningen voor lichaam en geest

Het doel van yoga is om de balans tussen lichaam en geest te verbeteren. Dat doe je met oefeningen. Die oefeningen, asana’s genoemd, hebben altijd effect, ongeacht het niveau of de vorm van de yoga. We rennen maar door en staan vaak niet meer stil bij onze lichaamshouding. Hobbelen verder met opgetrokken schouders en verkrampte spieren. Gewrichten doen zeer, we hebben blokkades, spanningen en rugklachten. Volgens de filosofie van yoga is je lichaam een bron van energie en wanneer die balans verstoord is krijg je klachten. Door yoga wordt je je bewust van je lichaamshouding. Ademhaling is daarbij essentieel en ondersteunt het proces om je bewust te worden van je lichaam en wat je in de verschillende houdingen ervaart. Door de oefeningen komt je lijf weer in een natuurlijke positie. Je leert hoe je weer op natuurlijke wijze moet staan, zitten of liggen. In sommige yogastromingen kunnen de asana’s zwaar zijn, maar de meeste, klassieke, yogaoefeningen zijn vrij eenvoudig uit te voeren.

Ontspanning door inspanning
Yoga hoeft niet zwaar te zijn, maar je moet natuurlijk wel wat inspanning verrichten om de oefeningen onder de knie te krijgen. Met behulp van de vele boeken over yoga kun je natuurlijk thuis aan de slag. Het kan echter lastig zijn om tot jezelf te komen, en zo de essentie van yoga te missen, wanneer je de oefeningen nog niet kent en de hele tijd in een boekje moet kijken om te zien wat je moet doen. Ook mis je thuis de sfeer van de lessen en is mediteren, zeker als je het nog moet leren, een stuk eenvoudiger onder begeleiding. Omdat er zoveel vormen en manieren zijn om yoga te doen is het aan te bevelen een proefles te nemen om te zien of een yogadocent of yogavorm bij je past. Ook leren mediteren is eenvoudiger onder begeleiding. Als je de eenvoudige basisoefeningen onder de knie hebt merk je al snel resultaat. Je bent rustiger en in evenwicht, slaapt beter en voelt je prettiger.

Effect
Heb je de eenvoudige basisoefeningen onder de knie dan sta je al snel versteld van de positieve effecten. Je merkt dat je in staat bent om je eigen rust en evenwicht te hervinden. Je slaapt beter, voelt je prettiger. Een voorproefje: draai, met duidelijke aandacht voor wat je doet, een paar minuten lang rondjes met je hoofd vanuit je schouders. Stuur je adem naar de schouders en laat de spanning los. Alleen al de combinatie van aandacht en oefening geeft verlichting. Je voelt dat je je energie kunt sturen en vasthouden, dat je spieren soepeler worden en de stress letterlijk van je afglijdt. Je raakt weer in balans.  

Even uitproberen
Een voorproefje: draai, met duidelijke aandacht voor wat je doet, een paar minuten lang rondjes vanuit je schouders. Stuur je adem naar je schouders en laat de spanning los. Je merkt het verschil en voelt dat je je energie kunt sturen en vasthouden, dat je spieren soepeler worden en de stress letterlijk van je afglijdt.
 
 

Lekker en veilig barbecueën

Lekker en veilig barbecueën

Met het stijgen van de temperatuur wordt het ook weer tijd om de barbecue van stal te halen. Maar of je nu in de tuin, op je balkon, in de vrije natuur, op een camping of bij je vakantiewoning gaat barbecueën, doe het in ieder geval veilig. Puur op reis zet wat tips op een rij zodat barbecueën een feestje is, en blijft.

Lees verder

Maak kennis met de waterkrachtcentrale in Bollène

Maak kennis met de waterkrachtcentrale in Bollène

Een vakantie in de Vaucluse brengt de mooiste dingen van Frankrijk samen. Neem Bollène in het dal van de Rhône, waar kort na de Tweede Wereldoorlog een waterkrachtcentrale werd gebouwd die vandaag de dag wordt gezien als meesterwerk van industriële architectuur. En sinds kort is dit bijzondere bouwwerk van binnen én buiten te bewonderen tijdens een twee uur durende tour.

Lees verder

21 vakantietips: voor, tijdens en na je reis

21 vakantietips: voor, tijdens en na je reis

Op Puur op reis vind je heel veel tips en artikelen met handige informatie onder ‘handig’ en ‘reisnieuws’. Omdat het bijna vakantietijd is hebben we 21 tips handige geselecteerd, van toepassing vóór, tijdens en na je vakantie. Heb je ook nog een handige tip? We vinden het fijn als je jouw tip of opmerking deelt. Translation in English available below tip number 21.

Lees verder

Ik ga op reis naar Amerika en ik neem mee…

Ik ga op reis naar Amerika en ik neem mee…

Het staat vast, de reis is geboekt, je gaat op vakantie naar Amerika! En net zoals elke vakantie voorbereiding vraagt is dit ook nodig voor de reis naar Amerika. Waar moet je aan denken, en wat wil je vooral niet missen? Lees de tips.

Lees verder

Week van de teek 2019

Week van de teek 2019

Ze hebben een slechte naam: teken. Niet zozeer omdat ze er griezelig uitzien, maar omdat ze de ziekte van Lyme kunnen overbrengen. Om mensen bewust te maken van de gevaren van de teek is er elk jaar een ‘week van de teek’. Dit jaar (2019) is dat van 15 tot en met 21 april.

Lees verder

Mindfulness in de praktijk

Mindfulness in de praktijk

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Lees verder