6 Tips voor meer rust en kalmte

0.80769230769231 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Sauna
Sauna

Druk, druk druk... veel tijd voor iedereen en alles en zo weinig tijd voor jezelf. En toch is het belangrijk om tijd vrij te maken om even te kunnen ontspannen. Maar dat is moeilijk. We weten niet altijd wat we moeten doen en gaan gestresst op zoek naar tijd voor onszelf. Maar hoe vind je die tijd? We kunnen daar best een beetje hulp bij gebruiken.

En die hulp moet je af en toe van buiten halen. Niet voor niets boeken we massaal de 'healthy hotels ', gaan we een dagje naar de sauna en laten ons masseren. Je kunt meer rust en kalmte krijgen door een ontspannende wellnessvakantie of een relaxte cruise, maar ook door een aantal ingesleten gewoontes te veranderen. Want je mag dan misschien geen invloed hebben op gebeurtenissen en reacties van anderen, maar hoe je zelf reageert heb je wel in de hand.

Tijd voor wat instant rust en kalmte ...

  1. Begin de ochtend rustig
    De wekker een kwartiertje eerder zetten geeft al meer ruimte voor rust en minder ruimte aan stress. Probeer wat te mediteren of doe aan yoga. Door niet gelijk te starten in een kakofonie van geluid en activiteiten leg je al een basis voor kalmte.
  2. Kijk naar je reacties
    Wat doe je als je in een stressvolle situatie komt? Word je boos? Kom je in actie? Voel je je overweldigd? Trek je je in jezelf terug? Kijk naar jezelf en wanneer je je niet gelukkig voelt met de manier waarop je reageert, doorbreek dan dat patroon. Tel letterlijk eens tot 10! Wanneer je probeert anders te reageren doorbreek je stress en het vervelende gevoel dat je eigen reactie je geeft.
  3. Vat dingen niet te persoonlijk op
    Hoe vaak denken we niet dat dingen persoonlijk bedoeld zijn. Wat een stress kan dat opleveren! We zijn zo onzeker over onszelf en interpreteren reacties vaak als een persoonlijke afwijzing: 'Mijn kind ruimt zijn kamer niet op... hij respecteert mijn vraag dus niet.' Je partner is niet aardig? Ligt vast aan mij. Op je werk is iemand kortaf? Je hebt vast iets verkeerd gedaan.
    Probeer daar eens anders over te denken. Is je partner snauwerig of onaardig dan kan dat zijn omdat hij of zij moe is. Is op je werk iemand kortaf? Misschien zijn er problemen thuis. Je kind ruimt niet op? Hij weet misschien niet waar te beginnen. Maak van het probleem van de ander niet jouw probleem. Zie het als een gebeurtenis waar je niets aan kunt doen: een vogel vliegt, een blad valt van een boom. Je hoeft er niet op te reageren of in ieder geval niet te reageren alsof het om jou gaat.
  4. Ga niet uit stress eten, drinken of...
    Wie zich bedreigd voelt of stress heeft gaat vaak uit frustratie eten, drinken, drugs gebruiken, winkelen etc. Je pakt alles aan om je weer goed te voelen, ook al is het maar voor even. Stress zorgt ervoor dat je tot niks komt en dingen gaat uitstellen. Met als gevolg stress van je stressreactie. Zoek een andere manier om met stress om te gaan als je toch in een stresssituatie komt. Neem even afstand van je eigen eerste reactie. Vervang ongezonde gewoonten door gezondere manieren om te kalmeren: drink een lekkere kop thee, ga sporten of bewegen. Een wandeling is al voldoende voor wat frisse wind in je hoofd. Ook yoga, meditatie en massage van je nek en schouders helpen je om je stressgevoel te doorbreken waardoor je er op een andere manier mee om kunt gaan.
  5. Doe een ding tegelijk
    Multitasken. Het is alsof we de laatste jaren steeds meer alles tegelijkertijd moeten doen en er ook nog trots op moeten zijn. Lezen, tegelijkertijd op je laptop iets uitwerken, ondertussen met je kind praten. Social media bijhouden, ondertussen tv kijken en tegelijkertijd ook een een hapje eten.. Al die dingen tegelijkertijd doen staat betekent dat je niets doet met 100 procent aandacht. Dus mislukt je klus, omdat je tegelijkertijd met je vriendin aan telefoon bent en proef je je eten niet omdat je ondertussen ook het huiswerk van je kind nakijkt. Je gaat fouten maken en dat levert een enorme berg stress op. Deze stress heb je zelf in de hand. Doe één ding tegelijk. Ja, dat kost moeite, want we zijn het niet gewend. Maar het loont ook de moeite, die focus op één ding. Lees je mail tot je inbox leeg is. Eet je maaltijd met aandacht voor wat er op je bord ligt. Praat met die goede vriend of vriendin en hoor wat er gezegd wordt. Je krijgt rust en kalmte door één ding te doen en het andere los te laten.
    Overigens is dit ook een goede tip voor mezelf ;-)
  6. Verminder ruis
    Lawaai, beelden, mensen. het lijkt wel of we bang zijn voor stilte. Je hebt niet alles in de hand: het knoertharde geluid in de kledingwinkel kun je niet uitzetten, en de wereld om je heen niet stil. Maar je kunt het wel voor jezelf rustiger maken. Geniet eens een uurtje van stilte, luister naar jezelf en kom tot nieuwe inzichten.

Ken je iemand die wel een dagje sauna kan gebruiken of wil je zelf naar de sauna? Koop dan je saunatoegang met korting.

Verminder je stress

Verminder je stress

Net terug van vakantie of de vakantie nog in het verschiet? Stress ligt ook tijdens ogenschijnlijk ontspannen dagen, altijd op de loer. Maar wat is stress? En moet en kun je er altijd iets aan doen?  We geven je wat tips om ‘gewone’ stressvolle situaties het hoofd te bieden.

Lees verder

Wat mag je meenemen aan handbagage?

Wat mag je meenemen aan handbagage?

Steeds meer airlines vragen geld voor het inchecken van ruimbagage. Ga je langere tijd op reis dan ontkom je daar vaak niet aan. Maar ga je bijvoorbeeld op stedentrip dan kun je met wat handige inpaktips meestal prima volstaan met handbagage, al blijft ondanks alle slimme inpaktrucs, het gewicht van een paar schoenen gewoon het gewicht. Maar slim inpakken loont altijd.

Lees verder

Reistips voor 50Plussers

Reistips voor 50Plussers

Zijn reistips voor een 50Plusser anders dan die voor een 30Plusser? Ja en nee. De ‘algemene’ tips, zoals het hebben van een goede reis- en ongevallenverzekering en tips voor het gebruik van creditcards bijvoorbeeld, zijn voor iedere reiziger. Maar ben je geen 30 meer, dan zijn er een paar andere dingen om rekening mee te houden. En die zetten we op een rijtje.

Lees verder

Top 11 lekkerste musea van Nederland en België

Top 11 lekkerste musea van Nederland en België

Met instellingen als het Rijksmuseum en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten hebben Nederland en België zich een plek verworven op de internationale cultuurkaart. Maar de lage landen doen niet alleen in hoge kunsten; ze hebben ook een scala aan heerlijke, vooral smakelijke musea. Puur op reis kiest de 11 lekkerste.

Lees verder

Top 11 hoogste beklimbare torens

Top 11 hoogste beklimbare torens

De trappen op, de toren in. Puur op reis zocht de 11 hoogst beklimbare torens in Nederland en België. Het is even doorbijten en af en toe uitrusten… maar het uitzicht is in alle gevallen magnifiek. En mocht je een treetje meer of minder tellen, laat het ons weten.

Lees verder

Zomerdrukte, zomervakantie en zwarte zaterdagen

Zomerdrukte, zomervakantie en zwarte zaterdagen

De zomervakantie is voor de meeste mensen dé periode om er lekker op uit te trekken. Dat leidt niet alleen tot drukte op de luchthavens, maar ook tot lange files op de autosnelwegen, op weg naar het zonnige zuiden. Weet je waar de files en knelpunten dan kun je daar in je vakantieplanning wellicht rekening mee houden. Soms is een dagje later vertrekken helemaal zo gek nog niet.

Lees verder