Mindfulness in de praktijk

1.6428571428571 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Meditatie
Meditatie

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mindful leven een positieve invloed heeft op fysieke klachten (chronische pijn en maagklachten) en klachten als angststoornissen en slapeloosheid. Ook de psychotherapie heeft mindfulness ontdekt en maakt dankbaar gebruik van die positieve invloed. Mindfulness is hot.

Mindful in het hier en nu

Mindfulness op zich is geen meditatie, maar er worden wel meditatietechnieken gebruikt om je aandacht in het hier en nu te krijgen. De trainingen, workshops en cursussen mindfulness schieten als paddestoelen uit de grond. Maar kun mindfulness wel in één dag leren? Nee. Wil je  mindfulness compleet in je leven integreren  dan moet je daar dagelijks een paar uur heel bewust mee bezig zijn. Dat leer je niet in een dag of weekend. Wel kun je je met korte trainingen bewust worden van mindfulness. Je ontdekt wat het is en ervaart hoe je door die bewuste aandacht voor jezelf dipjes en stressgevoelens kunt aanpakken. Maar ook zonder klachten kan aandachtgericht mediteren en leven helpen om positiever in het leven te staan. Je wordt energieker, leeft bewuster en komt beter in je vel te zitten.

Accepteer je gevoelens

Gevoelens van stress en onbehagen komen vaak voort uit ons jachtige bestaan. Veel dingen doen we onbewust en zonder aandacht. Hoe vaak eten we niet zonder er eigenlijk iets goed van te proeven en als we thuiskomen realiseren we ons dat we hele stukken van de route 'gemist' hebben. We piekeren en maken ons zorgen over morgen, overdenken gisteren en vergeten daarbij vandaag. We beoordelen onszelf en de ander te negatief. Vaak vullen we zelf in wat een ander over ons denkt. We verliezen energie, omdat we bezig zijn met dingen die we niet kunnen veranderen. Die energie kunnen we beter gebruiken om zaken aan te pakken.

Last van stress?

Door je op het 'nu' te concentreren, onderbreek je stressvolle gedachten en is er minder ruimte om te piekeren. Wees je bewust van de invloed van stress op je lichaam: hoofdpijn, gespannen schouders, knoop in je maag. Aanvaard de gedachten en gevoelens die je hebt en hang er geen label met 'goed' of 'slecht' aan. Gedachten zijn immers geen waarheid, maar onze eigen invulling van een situatie. Ben je verdrietig? Probeer gevoelens niet te veranderen. Juist door het zoeken naar een oplossing ben je er nog meer mee bezig. Wanneer je het gevoel accepteert, merk je dat je het veel sneller kunt loslaten. Besteed een paar minuten extra aandacht aan jezelf en je zult merken dat het veel oplevert. Met aandacht leven in het hier en nu geeft bergen positieve energie.

Tips om snel in het ‘hier en nu’ te komen

  • Je ademhaling gaat vanzelf en is dan ook altijd in het hier en nu. Concentreer je op de manier waarop je ademt: is dat snel, hoog, gejaagd? Accepteer het zoals het is en verander het niet. Je zult merken dat je ademhaling automatisch langzamer en lager wordt en je zelf in het hier en nu komt.
  • Ga zitten en neem even tijd om je gedachten te laten komen en ook weer gaan. Verbind er geen conclusies aan.
  • Eet en drink bewust. Besteed aandacht aan alle facetten van je eten: kleur, geur, smaak, uiterlijk. Denk daarbij bijvoorbeeld niet aan de kinderen die je van school moet halen.
  • Moeilijk: probeer eens bewust te luisteren en te praten met mensen. Denk niet vast na over wat je zelf wilt zeggen en oordeel niet over de ander. Accepteer je gedachten tijdens dat gesprek en oordeel ook daar niet over.
  • Wees je ervan bewust dat je mindfulness wilt leren. Het helpt om iets bij je te hebben dat je eraan herinnert om van het moment te genieten.
  • Door routine doen we dingen vaak op de automatische piloot. Doorbreek routine. Neem eens een andere route naar je werk.
  • Neem elke dag even bewust rust. Ook, en juist, als je een druk leven hebt. Wie echt wil, vindt best een kwartiertje tijd. Wat je in die tijd ook doet, doe het met aandacht en bewustzijn.

Door: Madeleine van de Wouw in gewijzigde vorm gepubliceerd op Gezondheidsnet

Top 11 lekkerste musea van Nederland en België

Top 11 lekkerste musea van Nederland en België

Met instellingen als het Rijksmuseum en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten hebben Nederland en België zich een plek verworven op de internationale cultuurkaart. Maar de lage landen doen niet alleen in hoge kunsten; ze hebben ook een scala aan heerlijke, vooral smakelijke musea. Puur op reis kiest de 11 lekkerste.

Lees verder

Top 11 hoogste beklimbare torens

Top 11 hoogste beklimbare torens

De trappen op, de toren in. Puur op reis zocht de 11 hoogst beklimbare torens in Nederland en België. Het is even doorbijten en af en toe uitrusten… maar het uitzicht is in alle gevallen magnifiek. En mocht je een treetje meer of minder tellen, laat het ons weten.

Lees verder

Zomerdrukte, zomervakantie en zwarte zaterdagen

Zomerdrukte, zomervakantie en zwarte zaterdagen

De zomervakantie is voor de meeste mensen dé periode om er lekker op uit te trekken. Dat leidt niet alleen tot drukte op de luchthavens, maar ook tot lange files op de autosnelwegen, op weg naar het zonnige zuiden. Weet je waar de files en knelpunten dan kun je daar in je vakantieplanning wellicht rekening mee houden. Soms is een dagje later vertrekken helemaal zo gek nog niet.

Lees verder

Veilig internetten met een VPN

Veilig internetten met een VPN

Heerlijk. Reizen, vakantie, even weg uit de dagelijkse sleur. Een andere omgeving, ander eten, andere dingen doen. Toch willen we ook tijdens de vakantie bereikbaar zijn en verbonden blijven met de ‘wereld’. Email ophalen, sociale media, whatsappen. Wifi is voor veel mensen dan ook een must. Maar net zoals je veilig op vakantie gaat, je huis vakantieproef achterlaat en een goede reisverzekering hebt, wil je ook veilig kunnen internetten. Het gebruik van openbare wifi is zeker niet zonder risico en een VPN biedt dan uitkomst.

Lees verder

Tips voor een kampeervakantie

Tips voor een kampeervakantie

Nederlanders zijn gek op kamperen en elk jaar trekken er weer veel mensen met tent, vouwwagen, caravan of camper de wijde wereld in voor het vrije vakantiegevoel. Lekker in de buitenlucht, op één plek, of juist rondtrekken. De een is gelukkig in een simpel tentje, de ander kiest voor een kant-en-klare accommodatie op een camping

Lees verder

Blijf de hitte de baas: 7 handige tips

Blijf de hitte de baas: 7 handige tips

Tropisch warm in Nederland? Jazeker, het komt eigenlijk best vaak voor. Ook komende week stijgen de temperaturen tot boven de 30 graden en is het hitteplan van RIVM actief. Natuurlijk weten we allemaal wel dat we dan moeten zorgen voor afkoeling, zowel voor onszelf als voor onze huisdieren. Veel drinken is tip nummer 1. Maar wat kun je nog meer doen?

Lees verder