Mindfulness in de praktijk

2.375 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Meditatie
Meditatie

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mindful leven een positieve invloed heeft op fysieke klachten (chronische pijn en maagklachten) en klachten als angststoornissen en slapeloosheid. Ook de psychotherapie heeft mindfulness ontdekt en maakt dankbaar gebruik van die positieve invloed. Mindfulness is hot.

Mindful in het hier en nu

Mindfulness op zich is geen meditatie, maar er worden wel meditatietechnieken gebruikt om je aandacht in het hier en nu te krijgen. De trainingen, workshops en cursussen mindfulness schieten als paddestoelen uit de grond. Maar kun mindfulness wel in één dag leren? Nee. Wil je  mindfulness compleet in je leven integreren  dan moet je daar dagelijks een paar uur heel bewust mee bezig zijn. Dat leer je niet in een dag of weekend. Wel kun je je met korte trainingen bewust worden van mindfulness. Je ontdekt wat het is en ervaart hoe je door die bewuste aandacht voor jezelf dipjes en stressgevoelens kunt aanpakken. Maar ook zonder klachten kan aandachtgericht mediteren en leven helpen om positiever in het leven te staan. Je wordt energieker, leeft bewuster en komt beter in je vel te zitten.

Accepteer je gevoelens

Gevoelens van stress en onbehagen komen vaak voort uit ons jachtige bestaan. Veel dingen doen we onbewust en zonder aandacht. Hoe vaak eten we niet zonder er eigenlijk iets goed van te proeven en als we thuiskomen realiseren we ons dat we hele stukken van de route 'gemist' hebben. We piekeren en maken ons zorgen over morgen, overdenken gisteren en vergeten daarbij vandaag. We beoordelen onszelf en de ander te negatief. Vaak vullen we zelf in wat een ander over ons denkt. We verliezen energie, omdat we bezig zijn met dingen die we niet kunnen veranderen. Die energie kunnen we beter gebruiken om zaken aan te pakken.

Last van stress?

Door je op het 'nu' te concentreren, onderbreek je stressvolle gedachten en is er minder ruimte om te piekeren. Wees je bewust van de invloed van stress op je lichaam: hoofdpijn, gespannen schouders, knoop in je maag. Aanvaard de gedachten en gevoelens die je hebt en hang er geen label met 'goed' of 'slecht' aan. Gedachten zijn immers geen waarheid, maar onze eigen invulling van een situatie. Ben je verdrietig? Probeer gevoelens niet te veranderen. Juist door het zoeken naar een oplossing ben je er nog meer mee bezig. Wanneer je het gevoel accepteert, merk je dat je het veel sneller kunt loslaten. Besteed een paar minuten extra aandacht aan jezelf en je zult merken dat het veel oplevert. Met aandacht leven in het hier en nu geeft bergen positieve energie.

Tips om snel in het ‘hier en nu’ te komen

  • Je ademhaling gaat vanzelf en is dan ook altijd in het hier en nu. Concentreer je op de manier waarop je ademt: is dat snel, hoog, gejaagd? Accepteer het zoals het is en verander het niet. Je zult merken dat je ademhaling automatisch langzamer en lager wordt en je zelf in het hier en nu komt.
  • Ga zitten en neem even tijd om je gedachten te laten komen en ook weer gaan. Verbind er geen conclusies aan.
  • Eet en drink bewust. Besteed aandacht aan alle facetten van je eten: kleur, geur, smaak, uiterlijk. Denk daarbij bijvoorbeeld niet aan de kinderen die je van school moet halen.
  • Moeilijk: probeer eens bewust te luisteren en te praten met mensen. Denk niet vast na over wat je zelf wilt zeggen en oordeel niet over de ander. Accepteer je gedachten tijdens dat gesprek en oordeel ook daar niet over.
  • Wees je ervan bewust dat je mindfulness wilt leren. Het helpt om iets bij je te hebben dat je eraan herinnert om van het moment te genieten.
  • Door routine doen we dingen vaak op de automatische piloot. Doorbreek routine. Neem eens een andere route naar je werk.
  • Neem elke dag even bewust rust. Ook, en juist, als je een druk leven hebt. Wie echt wil, vindt best een kwartiertje tijd. Wat je in die tijd ook doet, doe het met aandacht en bewustzijn.

Door: Madeleine van de Wouw in gewijzigde vorm gepubliceerd op Gezondheidsnet

Lekker en veilig barbecueën

Lekker en veilig barbecueën

Met het stijgen van de temperatuur wordt het ook weer tijd om de barbecue van stal te halen. Maar of je nu in de tuin, op je balkon, in de vrije natuur, op een camping of bij je vakantiewoning gaat barbecueën, doe het in ieder geval veilig. Puur op reis zet wat tips op een rij zodat barbecueën een feestje is, en blijft.

Lees verder

Maak kennis met de waterkrachtcentrale in Bollène

Maak kennis met de waterkrachtcentrale in Bollène

Een vakantie in de Vaucluse brengt de mooiste dingen van Frankrijk samen. Neem Bollène in het dal van de Rhône, waar kort na de Tweede Wereldoorlog een waterkrachtcentrale werd gebouwd die vandaag de dag wordt gezien als meesterwerk van industriële architectuur. En sinds kort is dit bijzondere bouwwerk van binnen én buiten te bewonderen tijdens een twee uur durende tour.

Lees verder

21 vakantietips: voor, tijdens en na je reis

21 vakantietips: voor, tijdens en na je reis

Op Puur op reis vind je heel veel tips en artikelen met handige informatie onder ‘handig’ en ‘reisnieuws’. Omdat het bijna vakantietijd is hebben we 21 tips handige geselecteerd, van toepassing vóór, tijdens en na je vakantie. Heb je ook nog een handige tip? We vinden het fijn als je jouw tip of opmerking deelt. Translation in English available below tip number 21.

Lees verder

Ik ga op reis naar Amerika en ik neem mee…

Ik ga op reis naar Amerika en ik neem mee…

Het staat vast, de reis is geboekt, je gaat op vakantie naar Amerika! En net zoals elke vakantie voorbereiding vraagt is dit ook nodig voor de reis naar Amerika. Waar moet je aan denken, en wat wil je vooral niet missen? Lees de tips.

Lees verder

Week van de teek 2019

Week van de teek 2019

Ze hebben een slechte naam: teken. Niet zozeer omdat ze er griezelig uitzien, maar omdat ze de ziekte van Lyme kunnen overbrengen. Om mensen bewust te maken van de gevaren van de teek is er elk jaar een ‘week van de teek’. Dit jaar (2019) is dat van 15 tot en met 21 april.

Lees verder

Mindfulness in de praktijk

Mindfulness in de praktijk

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Lees verder