Klimgeit op Brač
Natuurlijk, de Vidova Gora is met een gewone mountainbike ook goed te doen, maar de hoogste berg in de Adriatische Zee laat zich met een elektrische terreinfiets wel heel lekker bestijgen. In een vloek en een zucht, bij wijze van spreken, sta ik bovenop het Kroatische eiland Brač, 778 meter boven zeeniveau. Beneden ligt het havenstadje Bol, met het zinderende strand Zlatni Rat, waar de trip een uurtje geleden is begonnen. Ik voel me een echte klimgeit, maar dat komt waarschijnlijk door dat heerlijke hulpmotortje van Bosch.
Het is sowieso al een sportieve doordeweekse dag. Mijn wekker in Senses Resort in Vrboska op Hvar is rond kwart voor vijf afgegaan, onze fietsgroep moet per slot van rekening tegen zessen de eerste ferry van Jelsa naar Bol halen. Twintig minuten later sta ik slaapdronken op buureiland Brač, om na een verfrissende wandeling van een halfuur langs de zee aan te schuiven voor een copieus ontbijtbuffet op het terras van Elaphusa. Deze viersterrenaccommodatie van Bluesun staat te boek als het beste wellnesshotel van Kroatië, maar voor wegdromen ontbreekt nu helaas de tijd.
Tweedaagse in centraal-Dalmatië
We moeten namelijk vanuit Bol dwars over het eiland, naar de havenstad Supetar aan de noordkust, over de Vidova Gora, een tocht van ongeveer 35 kilometer. En na het asfalt op Hvar staat vandaag, tijdens de finale van deze fiets-tweedaagse in centraal-Dalmatië, ook veel onverhard op het programma. Onze gids is Sebastian, een 29-jarige Sloveen die door knieproblemen een professionele wielercarrière in de kiem gesmoord zag. Anders had hij wellicht nog gekoerst met Peter Sagan, John Degenkolb, Marcel Kittel en Primož Roglič, zoals in zijn late tienerjaren.
Drie jaar geleden kwam hij naar Brač, om als medewerker van Big Blue Sport aan de slag te gaan. Windsurfen, kajakken, suppen (peddelsurfen) en fietsen zijn de belangrijkste pijlers van dit evenementenbedrijf. Vooral dat laatste neemt de onderneming heel serieus. Om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, zijn recentelijk voor een slordige 100.000 euro 30 elektrische mountainbikes aangeschaft. En ook ik krijg zo’n prachtige Cube onder mijn kont.
Gewoon blijven trappen…
Kort na de fotostop bij Zlatni Rat maakt het asfalt plaats voor een pad vol stenen en kiezels, dat soms heel stevig omhoogloopt. De E-bike van 24 kilo laat zich in de mildste stand MTB+ moeiteloos naar boven brengen, de vette Smart Sams van Schwalbe raken nergens hun grip kwijt en dankzij het ene tandwiel voor en de elf achter blijft het ouderwetse geratel van een triple achterwege.
Het landschap heeft al snel iets van de Mount Ventoux; hier en daar een plukje groen, maar verder stenen tot zover het oog reikt. Het is een prachtige tocht, die van de fietser simpelweg vraagt de pedalen rond te blijven trappen. Inderdaad, zoals op een gewone fiets... De elektrische ondersteuning zorgt er echter wel voor dat je zonder al te veel inspanning behoorlijk vooruit gaat. Met 18 kilometer per uur klimmen, wie had dat nog gedacht!
Opladen in Konoba Kopačina
Ik doe alles in MTB+, het moet natuurlijk wel een prestatie blijven. Sommige reisgenoten maken het zich makkelijker, zetten de hulpmotor op Turbo en vliegen als het ware tegen de Vidova Gora op. Maar wie te indringend de hulp van Bosch inroept, moet wel rekening houden dat de batterij hierdoor eerder leeg raakt en dus moet gaan uitkijken voor een oplaadpunt. Gelukkig voor hen komen we - na de stop op de top - via de groene hoogvlakte van Nerežišća al snel in het nietige Donji Humac. In Konoba Kopačina, de bekendste gelegenheid van het dorp, kunnen zowel fietsers als fietsen nieuwe energie opdoen. Op het zonovergoten terras komt uiteindelijk de smaak van het eiland voorbij, in de vorm van lamsvlees, schapenkaas en nog meer lekkers.
De aimabele VVV-directeur maakt van de gelegenheid gebruik het toerisme naar Brač te promoten. ,,Het eiland kent inmiddels 1,7 miljoen overnachtingen per jaar, met name in Bol en Supetar. Maar dat mag best meer worden. Ik zie vooral kansen op het gebied van actief toerisme, zoals fietsen. En om dat laatste een impuls te geven willen we hier op korte termijn een etappe organiseren van de Ronde van Kroatië, die sinds kort weer op de internationale wielerkalender staat.” Zoveel enthousiasme, zoveel heerlijk eten en drinken, zoveel aardige mensen; pauzeren is zelden zo leuk geweest.
Verdrietig bij Amor
Voldaan van alle indrukken en ingrediënten duiken we naar Supetar. Panorama’s en fietspret over een kleine 10 kilometer glad asfalt met fraaie bochten. En steeds maar dat heerlijk zingende geluid als de Duitse hulpmotor zijn werk doet. Voor hotel Amor moet ik de Cube weer afgeven aan Sebastian, en dat maakt me best een beetje verdrietig. Want graag had ik er nog andere delen van Brač mee ontdekt, zoals de stranden.
Maar misschien komt dat er snel van. TUI vliegt bijvoorbeeld tussen mei en oktober rechtstreeks vanuit Rotterdam op het eiland, een vlucht van amper twee uur. Doe er nog eens een halfuurtje met de auto bij en je staat op de boulevard van Bol. En dan kun je kiezen: zwemkleding aan en naar Zlatni Rat, of fietskleding aan en naar Big Blue Sport.
Ik zou het laatste doen. Op veel plaatsen staan borden met toeristische routes, die zijn gekoppeld aan QR-codes. Gewoon even scannen en rijden! Want zoals alle Kroatische eilanden is Brač gewoonweg te fascinerend om uitsluitend zonnebadend te beleven. En laat je in dit geval niet leiden door de ‘infoteur’, die op een Nederlandse vakantiewebsite de volgende onzin heeft geplaatst: ‘Vanwege het bergachtige karakter van het eiland wordt fietsen afgeraden’. Ik raad het juist aan, maar ja, ik ben er dan ook echt geweest...
Meer lezen over Kroatië?
Ontdek het naturisme in Kroatië