Welke vliegtuigmaatschappijen hebben de minste vertraging?
AirHelp onthult welke luchtvaartmaatschappijen het best presteren als het gaat om punctualiteit. Ook geeft de organisatie, die vliegtuigpassagiers helpt met vluchtcompensatie, inzicht in de prestaties van populaire luchtvaartmaatschappijen in Nederland in vergelijking met die in de rest van de wereld.
Voor 2019 is de schatting dat er alleen al in Europa meer dan zevenhonderdduizend vluchtverstoringen zullen zijn. Dat betekent dat meer dan vier miljoen mensen deze zomer in aanmerking kunnen komen voor compensatie op basis van de Europese regelgeving voor vliegtuigpassagiersrechten, EC 261. De vertragingsprognose is gebaseerd op gegevens verzameld vanaf 2018 en gecombineerd met huidige datasets om vertragingsaantallen voor zomer 2019 te voorspellen. Er wordt gesproken over een vertraging als de vlucht meer dan 15 minuten later dan gepland vertrekt of aankomt. De gemeten periode: 01.06 2018 tot 15.09.2018.
Met de informatie over de punctualiteit kun je je toekomstige vlucht beter plannen. Het kiezen van een luchtvaartmaatschappij is vaak afhankelijk van factoren als ticketkosten en vluchtduur. Door de toename van vluchtvertragingen en andere verstoringen kan het echter ook lonen om de juiste maatschappij te kiezen voor het voorkomen van vertragingen, de bijbehorende stress en eventuele extra kosten.
Top 3 punctuele luchtvaartmaatschappijen:
Voor het onderzoek zijn de 72 grootste internationale luchtvaartmaatschappijen onder de loep genomen.
Op de eerste plaats eindigde het Indonesische Garuda Indonesia (punctualiteitsscore van 91 procent), nummer 2 is het het Griekse Olympic Air (punctualiteitsscore van negentig procent) en het Braziliaanse Azul Airlines (punctualiteitsscore van 84 procent) neemt de derde plaats in.
Slechts één andere Europese luchtvaartmaatschappij behaalde de top 10 van het onderzoek en dat is de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia met een punctualiteitsscore van 82 procent. Andere maatschappijen in de top 10: Qatar Airways (84 procent), Delta Airlines (tachtig procent), Singapore Airlines (tachtig procent) en Qantas met 79 procent.
De KLM staat op de veertiende plaats met een punctualiteitsscore van 78 procent.
Slechtst presterende airlines:
Ver onderaan bungelen de populaire prijsvechters easyjet (op plaats 51 met 67 procent), Ryanair (op plaats 54 met 65 procent) en Transavia (op plaats 60 met 62 procent).
Dirk Lof, woordvoerder bij AirHelp: “Voor veel Nederlandse reizigers is de zomervakantie het hoogtepunt van het jaar. Er gaat dan ook veel tijd, planning en spaargeld in zitten. Vertragingen zullen daarom snel tot frustraties leiden en voor sommige vakantiegangers zelfs de hele reis negatief beïnvloeden. Om dat te voorkomen, kun je het beste een luchtvaartmaatschappij kiezen met een goede punctualiteitsreputatie.”
Wat zijn je passagiersrechten?
Volgens de Europese regelgeving EC 261 hebben reizigers mogelijk recht op een financiële compensatie tot 600 euro per persoon als een vlucht meer dan drie uur vertraagd is, geannuleerd wordt of als ze niet mogen boarden. EC 261 geldt voor alle passagiers die vanaf een Europese luchthaven vertrekken, en voor passagiers die vanaf andere internationale bestemmingen met een Europese maatschappij naar Europa vliegen. Vluchtvertragingen die worden veroorzaakt door overmacht, vallen niet onder deze regelgeving. Passagiers hebben tot drie jaar de tijd om naar aanleiding van een verstoorde vlucht een financiële compensatie te claimen.
Reizigers die door vertraging meer dan twee uur gestrand zijn op een luchthaven, hebben recht op verzorging. Dat betekent dat luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn om passagiers te voorzien van maaltijden, drankjes, communicatiemiddelen en accommodatie – als dat nodig is.
Boek je vlucht met een van de punctueelste vliegtuigmaatschappijen en dat voor de laagste prijs
De onderzoeksmethode
Op basis van de meest betrouwbare en nauwkeurige verzamelingen van internationale vluchtdata creëert Airhelp elk jaar een wereldwijde scorelijst met ’s werelds bekendste luchtvaartmaatschappijen: de AirHelp-score. Het onderzoek van dit jaar onderzocht en scoorde de 72 bekendste en populairste luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Onderstaande drie factoren worden meegenomen in de performancebeoordeling.
- Punctualiteitsperformance: elke vlucht die binnen vijftien minuten van de geplande vertrektijd vertrok en binnen vijftien minuten van zijn geplande aankomsttijd aankwam, werd geclassificeerd als ‘op tijd’.
- Servicekwaliteit: veertigduizend mensen in meer dan veertig landen werden gevraagd de luchtvaartmaatschappijen te beoordelen op het gebied van comfort, eten en behulpzaamheid van de cabin crew.
- Claimverwerking: hoe gaan luchtvaartmaatschappijen om met claims en de verwerkings- en betaaltermijn van succesvolle claims.