Vergoeding bij vertraging vluchten

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Luchtvaartmaatschappijen
Luchtvaartmaatschappijen
Je vlucht is vertraagd of zelfs helemaal geannuleerd: gelukkig heb je recht op schadevergoeding. Helaas zijn veel luchtvaartmaatschappijen niet geneigd om die vergoeding ook te geven. Toch zijn er wettelijke regels. Zo is sinds 17 februari 2005 de Europese Verordening 261/2004 van kracht. Deze verordening geeft in veel gevallen, recht op vergoeding bij overboeking, annulering of langdurige vertraging van je vlucht.

Wanneer je aanspraak wilt maken op vergoeding dan kun je de luchtvaartmaatschappij een brief sturen. Bewaar in ieder geval altijd alle bonnen, tickets en ander bewijsmateriaal. Elke luchtvaartmaatschappij kan je informeren hoe u het beste een claim kunt indienen en ze hebben er vaak speciale klachtenformulieren voor. Wil je niet zelf de claim indienen of reageert de vliegmaatschappij niet naar wens of zelfs helemaal niet, dan zijn er verschillende bureaus die je claim voor jou kunnen indienen en afhandelen.

Klachten over luchtvaartmaatschappijen kun je ook kwijt bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De inspectie houdt toezicht op de juiste toepassing van deze Europese regels.

Waar heb je recht op bij vertraging of annulering?

  • Is je vlucht geannuleerd dan  heb je meestal recht op een vergoeding en krijg je de aankoopprijs van je vliegticket terug.
  • Is je aansluitende vlucht geannuleerd en kun je niet verder reizen dan moet de vliegmaatschappij je een gratis vlucht aanbieden naar de luchthaven van vertrek.
  • Gaat het om een natuurramp dan is de maatschappij verplicht je de prijs van het ticket terug te betalen.
  • Is je vlucht omgeboekt (de maatschappij heeft de route en/of het vluchtnummer veranderd) dan leidt dat vaak tot vertraging en heb je recht op vergoeding.

Tip: neem geen vouchers aan. Ze zijn vaak lastig in te wisselen, hebben een geldigheidsdatum en zijn jouw naam gesteld. Ook vervalt je recht op verdere vergoeding.

Bij een vertraagde vlucht van:
  • twee uur of meer voor vluchten van 1500 kilometer of minder;
  • drie uur of meer voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 kilometer;
  • vier uur of meer voor alle vluchten buiten de EU van meer dan 3500 km;

heb je recht op eten en drinken, twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails.
Heb je meer dan vijf uur vertraging en besluit je de vertraagde vlucht niet te nemen dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht ook het ticket terug te betalen. Ook wanneer je vlucht vertraging heeft, en je al tenminste halverwege de reis bent en besluit niet verder te reizen moet de vliegmaatschappij je een vlucht terug aanbieden, naar de luchthaven van waar je bent vertrokken.

Bij vertraging van één dag of meer moet de vliegmaatschappij voor een hotel zorgen, inclusief het vervoer naar en van het hotell.

Geldelijke compensatie

Hoeveel geld je krijgt hangt af van ondermeer de afstand van de oorspronkelijke vlucht en het verschil in aankomsttijd van de vervangende vlucht. Ook bij annulering krijg je compensatie.  

Globaal gelden de volgende bedragen:

  • Voor vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan twee uur: € 125,--.
  • Voor vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan twee uur: € 250,--.
  • Voor vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 kilometer en voor alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 3 uur: € 200,--.
  • Voor vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 kilometer en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 3 uur:  € 400,-.
  • Voor  vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 4 uur: € 300,--.
  • Voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 4 uur: €  600,--.

Uitzonderingen

Er zijn omstandigheden waarbij het recht op compensatie bij annulering niet geldt..

  • Wanneer je ruim, minimaal twee weken van tevoren, bericht krijgt van de maatschappij over de annulering van de vlucht.
  • Wanneer je tussen zeven en veertien dagen bericht krijgt van de maatschappij over de annulering en je een vervangende vlucht op dezelfde dag aangeboden krijgt. Deze vervangende vlucht mag niet meer dan twee uur eerder vertrekken en vier uur later oorspronkelijke tijd aankomen.
  • Wanneer je  binnen zeven werkdagen voor de vlucht bericht krijgt over de annulering en de maatschappij je een andere vlucht op dezelfde dag aanbiedt. Deze vlucht mag niet meer dan één uur eerder vertrekken en twee uur later dan de oorspronkelijke tijd aankomen.

Claimmaatschappijen:

aviaclaim.eu/nl
ticketclaim.nl
euclaim.nl
rinconpardo.nl


 

Week van de teek 2019

Week van de teek 2019

Ze hebben een slechte naam: teken. Niet zozeer omdat ze er griezelig uitzien, maar omdat ze de ziekte van Lyme kunnen overbrengen. Om mensen bewust te maken van de gevaren van de teek is er elk jaar een ‘week van de teek’. Dit jaar (2019) is dat van 15 tot en met 21 april.

Lees verder

Mindfulness in de praktijk

Mindfulness in de praktijk

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Lees verder

7 Tips om (een beetje) te slapen in het vliegtuig

7 Tips om (een beetje) te slapen in het vliegtuig

Langere vliegreizen, zeker als het nachtvluchten zijn, wil je zo goed en comfortabel mogelijk doorkomen. Een uurtje slapen helpt daarbij. Zelf vind ik lange vliegreizen vervelend omdat ik er heel slecht tegen kan om de hele reis met mijn benen naar beneden te zitten. Vaak lees je de tip om ‘zelf’ je stoel uit te kiezen, maar dat kan met de huidige voorwaarden van veel vliegtuigmaatschappijen behoorlijk wat geld kosten. Bovendien is dat zeker geen garantie dat je dan wel slaapt. Dat is afhankelijk van meer factoren. Nee, ik ben bang dat slapen in een vliegtuig me nooit zal lukken, maar met deze tips doezel ik wel een beetje weg.

Lees verder

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Zeker bij een buitenlandse vakantie kun je bijna niet meer zonder een creditcard. Je boekt er je vliegtickets mee en hebt (bijna) altijd een creditcard nodig om een huurauto te reserveren. Ook voor het boeken van een hotelkamer heb je meestal een creditcard nodig. Waar moet je op letten als je een creditcard gebruikt en hoe zit dat als er een bedrag wordt afgeschreven waar je het niet mee eens bent?

Lees verder

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Stakingen, vertragingen, annuleringen. Het zijn niet de eerste dingen waar je aan denkt als je je vliegvakantie hebt geboekt. Maar het komt wel voor, en niet altijd geeft de betreffende vliegmaatschappij je dan de service of compensatie waar je recht op hebt. Wat zijn de regels?

Lees verder

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

Winterwandelen groeit aan populariteit, zeker nu skigebieden meer en meer winterwandelroutes uitzetten. Dit met het doel je even weg te voeren van de drukke pistes. Zo kun je genieten van de rust en de stilte van een winters natuurlandschap, terwijl de sneeuw zachtjes onder je voeten knarst. Met deze tips maak je van een winterwandeling een succes.

Lees verder