Graubünden spoort prima

2.625 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
b_800_0_16777215_00_images_stories_zwitserland_graubunden_treintunnelgroot.jpg

Heb je onlangs op televisie de reportage over Graubünden gezien? Al in 2012 spoorden wij spoorden door dit Zwitserse kanton. Met de bekende rode treinen reis je door kilometerslange tunnels, over metershoge bruggen en door een zeer afwisselend landschap: een perfecte manier om mooie plekken te ontdekken. Het werd om meerdere redenen een bijzondere ervaring.

In Graubünden kan een ritje met de trein naast zeer comfortabel van de ene plek naar de andere plek reizen, ook avontuurlijk en bijzonder zijn. Want wat dacht je van een ritje met de 'Moonlight Express', inclusief een echte Zwitserse kaasfondue? Of een tochtje naar St. Moritz, Klosters, Poschiavo en Landquart...

Sssssttttt

Station
Station
b_250_166_16777215_00_images_stories_zwitserland_graubunden_treinopstation.JPGWe vliegen naar Zürich en stappen op het grote station onze eerste trein in richting Graubünden. Het eerste dat opvalt als je op een Zwitsers perron stapt: het is er schoon. En dat geldt ook voor de treinen. Ze zijn comfortabel, er is plek genoeg voor je bagage en ze rijden keurig op tijd. Wij stapten per ongeluk in een stiltecoupé en werden binnen 30 seconden tot stilte gemaand. Stiltecoupé in Zwitserland betekent ook echt stiltecoupé. Kom daar bij ons maar eens om...

Met de Bernina Express, de stoomtrein die vooral reizigers naar de sneeuwpistes voert, gaan we van Bergün naar Alp Grüm. De trein stopt voor de deur van het enige restaurant op dit punt: het Albergo Ristorante. Vanaf hier een schitterend uitzicht op de gletsjer. Dit restaurant is overigens ook de stop van de Moonlight Express! Vanaf dit punt kun je ook een sneeuwschoenwandeling naar beneden maken naar het volgende station. Dat moeten we natuurlijk proberen en dat gaan we doen onder de bezielende leiding van onze gids Romeo Lardi, die mijn persoonlijke steun en toeverlaat is tijdens de spectaculaire afdaling.

Heel bijzonder is ook de Albulabaan. Deze stoomtrein wordt gebruikt voor personen- en goederenvervoer. Het Albulaspoor, met de hoge bruggen, is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Een magnifiek uitzicht vanuit de trein is tijdens deze treinritjes bij de prijs inbegrepen! Hoe dat is zie je op onderstaand filmpje.

Tip:
Neem een Swiss Flexi Pas. Daarmee kun je door Graunbünden reizen met alle vormen van openbaar vervoer. De pas is voor meerdere dagen verkrijgbaar.

Over de Zwitserse Bahn

Werkplaats
Werkplaats
b_150_226_16777215_00_images_stories_zwitserland_graubunden_werk.jpgBlaadjes die het treinverkeer ontregelen? Het klinkt herr Kalberen, vakbedrijfsleider van de Rhätische Bahn, hilarisch in de oren. En terecht, want er moet nogal wat gebeuren willen de treinen in Zwitserland niet rijden. Voor het 'naaldenprobleem’ van afvallende boomnaalden hebben de Zwitsers dan ook een ingenieus systeem bedacht: via bakken die onder de locomotieven hangen, wordt zand over de rails gestort om deze stroef te maken.

De hoofdwerkplaats van de Rhätische Bahn staat in Landquart, waar Kalberen de scepter zwaait. In het bedrijf werken zo’n 1200 mensen. 350 houden zich bezig met het onderhoud en de veiligheid van het spoor en de treinen. Naast verschillende werkplaatsen heeft Landquart ook een opleidingscentrum voor jongeren die zich willen specialiseren in onderhoud en techniek. De Rhätische Bahn is voor een deel in handen van Zwitserland, een gedeelte is privé en ook het kanton Graubünden heeft een aandeel in het spoor.
234x60 NL

Het Zwitserse spoornet bedraagt in totaal zo’n 250.000 kilometer, waarvan 384 kilometer in Graubünden ligt. Er zijn 114 tunnels die in totaal 56,6 kilometer lang, dat is ruim 15 procent van het aantal kilometers spoor. De langste tunnel is 19 kilometer. De 582 bruggen zijn samen 15,4 kilometer lang. Dat is vier procent. De brug met het sterkste stijgingspercentage is de Langweser/Landwasser: ruim 70 procent tot 2253 meter.

b_250_166_16777215_00_images_stories_zwitserland_graubunden_trein1.jpgHet treinmaterieel van Graubünden bestaat uit 110 locomotieven, die samen tussen de 9500 en 111.000 kilometer per maand afleggen. In de werkplaats van de Rhätische Bahn staat de '632', de locomotief die in januari 2007 in een lawine terecht kwam. Ruim 40 procent van de locmotief was verwoest maar de 632 rijdt al weer heel wat jaren dankzij de vakkundig uitgevoerde herstelwerkzaamheden in de werkplaats. "Het is ons paradepaardje", lacht Kalberen.

Na ons uitgebreide bezoek aan de werkplaats vervolgen we onze weg per spoor richting Bergun. Want groot materieel is leuk, maar ook kleine treinen zijn de moeite waard.

Sporen in het klein

Treinmuseum
Treinmuseum
En die kun je zien in het locomotiefmuseum Bergun van de Rhätische Bahn dat sinds juni 2012 geopend is. In het museum, dat is opgezet als een ‘kijk- en wetenschapsmuseum’ wordt het belang getoond van de Rhätische Bahn, waarvan het spoor deel uitmaakt van het Unesco Werlderfgoed. Het museum neemt je mee langs het spoor en liefhebbers van modeltreinen kunnen hun hart ophalen aan de spoorlijnen, stationnetjes en bewegende treinen. In het museum is een simulatieruimte om treinen te bedienen. Ruim 60 bouwers werkten aan de modelbouwtreintjes.
Ook het gebouw waarin het museum gehuisvest is, is de moeite waard. Het stamt uit 1909 en was ooit een opslagplaats voor materieel van het Zwitserse leger. Bergun ontvangt in de winter zo’n 100.000 bezoekers die zich vermaken op de lange latten en met andere sneeuwactiviteiten. Velen komen per trein en combineren de stop op het station met een bezoekje aan dit museum!

We nestelen ons weer in de warme treincoupé en vervolgen onze weg. De uitzichten zijn zo spectaculair dat je niet in slaap dommelt, hoe graag je dat ook misschien wilt. Want zeg nou zelf: een rode trein die door een wit besneeuwd landschap zoeft, over torenhoge bruggen rijdt, door lange donkere tunnels suist... dat wil je gewoon niet missen. Nee, of je nu in de zomer of in de winter door Graubünden spoort, het spoort altijd goed!

468x60 Herfstbesparingen

b_226_150_16777215_00_images_stories_zwitserland_graubunden_uitzicht1.jpgb_225_150_16777215_00_images_stories_zwitserland_graubunden_uitzicht2.jpgb_237_150_16777215_00_images_stories_zwitserland_graubunden_uitzicht3.jpg

 

 

 

 

Nuttige links:
Graubünden Toerisme
We vlogen met Swiss International Air Lines
Treisreis aangeboden door Swiss Travel System. Informatie over de voordeelpassen Swiss Travel System
Informatie Rhätische Bahn
Algemene informatie Zwitserland

 

Week van de teek 2019

Week van de teek 2019

Ze hebben een slechte naam: teken. Niet zozeer omdat ze er griezelig uitzien, maar omdat ze de ziekte van Lyme kunnen overbrengen. Om mensen bewust te maken van de gevaren van de teek is er elk jaar een ‘week van de teek’. Dit jaar (2019) is dat van 15 tot en met 21 april.

Lees verder

Mindfulness in de praktijk

Mindfulness in de praktijk

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Lees verder

7 Tips om (een beetje) te slapen in het vliegtuig

7 Tips om (een beetje) te slapen in het vliegtuig

Langere vliegreizen, zeker als het nachtvluchten zijn, wil je zo goed en comfortabel mogelijk doorkomen. Een uurtje slapen helpt daarbij. Zelf vind ik lange vliegreizen vervelend omdat ik er heel slecht tegen kan om de hele reis met mijn benen naar beneden te zitten. Vaak lees je de tip om ‘zelf’ je stoel uit te kiezen, maar dat kan met de huidige voorwaarden van veel vliegtuigmaatschappijen behoorlijk wat geld kosten. Bovendien is dat zeker geen garantie dat je dan wel slaapt. Dat is afhankelijk van meer factoren. Nee, ik ben bang dat slapen in een vliegtuig me nooit zal lukken, maar met deze tips doezel ik wel een beetje weg.

Lees verder

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Zeker bij een buitenlandse vakantie kun je bijna niet meer zonder een creditcard. Je boekt er je vliegtickets mee en hebt (bijna) altijd een creditcard nodig om een huurauto te reserveren. Ook voor het boeken van een hotelkamer heb je meestal een creditcard nodig. Waar moet je op letten als je een creditcard gebruikt en hoe zit dat als er een bedrag wordt afgeschreven waar je het niet mee eens bent?

Lees verder

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Stakingen, vertragingen, annuleringen. Het zijn niet de eerste dingen waar je aan denkt als je je vliegvakantie hebt geboekt. Maar het komt wel voor, en niet altijd geeft de betreffende vliegmaatschappij je dan de service of compensatie waar je recht op hebt. Wat zijn de regels?

Lees verder

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

Winterwandelen groeit aan populariteit, zeker nu skigebieden meer en meer winterwandelroutes uitzetten. Dit met het doel je even weg te voeren van de drukke pistes. Zo kun je genieten van de rust en de stilte van een winters natuurlandschap, terwijl de sneeuw zachtjes onder je voeten knarst. Met deze tips maak je van een winterwandeling een succes.

Lees verder