Crisis of niet, we gaan op vakantie

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

globe
globe
De crisis en bezuinigingen hebben invloed op ons koopgedrag. Afgelopen jaar stond ook de toeristische sector onder druk. Toch liet 72 procent van alle Europeanen zich door de crisis niet verslaan en ging op reis, met minstens één overnachting. Dat is vergelijkbaar met eerder onderzoek uit 2010. Ook dit jaar wil 73 procent van de Europeanen op vakantie. Wel zijn de vakantieplannen zoals vakantieduur en bestemming, als gevolg van de crisis aangepast, zo blijkt uit onderzoek van de Europese Unie onder ruim 30.000 respondenten in de 27 landen van de Unie en zeven andere Europese landen.

Het onderzoek is begin januari 2012 uitgevoerd. Volgens de Europese commissaris voor industrie en ondernemerschap Antonio Tajani betekenen deze cijfers dat de toeristische sector ook in 2012 weer gaat groeien: "Dit bevestigt dat toerisme een belangrijke economische aanjager is voor het Europees economisch herstel'. In totaal blijft 89 procent van de Europese vakantiegangers binnen de Unie. De meeste respondenten (52 procent) blijven in eigen land, 37 procent gaat binnen de Europese Unie op vakantie en een kwart naar een land buiten de EU. Spanje blijkt het populairste vakantieland (10 procent), gevolgd door Italië (7 procent), Frankrijk (6 procent), Griekenland (4 procent). Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië scoren 3 procent. 

Vakantiereden en vakantieduur

In 2011 was rust en ontspanning voor bijna de helft van de ondervraagden het belangrijkste vakantiedoel, een toename van maar liefst 12 procentpunt ten opzichte van 2010. Andere belangrijke motieven om op vakantie te gaan zijn zon en strand en het bezoek aan vrienden en familie. Bijna de helft van de Europese vakantiegangers  wil  tussen vier en dertien nachten van huis blijven. Iets meer dan een kwart  wil een korte vakantie met één tot drie overnachtingen. Een/vijfde wil langer dan dertien dagen aaneengesloten op vakantie en twaalf procent weet het nog niet.

Boekingswijze

Ruim de helft van de Europeanen boekten hun vakantie via internet. 49 procent stelde de reis zelf samen uit losse componenten. Betrouwbaarste informatiebronnen zijn nog steeds de aanbevelingen van vrienden en familie.Meer informatie op: europa.eu

Meer mensen naar Dubai 

Burj Al Arab
Burj Al Arab
Ruim negen miljoen toeristen bezochten vorig jaar Dubai, dat waren er 10 procent meer dan in 2010. Dit blijkt uit cijfers van het Department of Tourism en Commerce Marketing (DTCM).  De hotels behaalden een omzet van ongeveer 4,5 miljard dollar, een toename van maar liefst 20 procent. De meeste toeristen kwamen uit Saudi Arabië (870.152). Daarna volgen India (702.142), het Verenigd Koninkrijk (643.196) en Iran (476.708). De Verenigde Staten sluiten de top 5 af, met ruim 460.000 vakantiegangers. 
 
 

Vlaanderen doet het goed

De eerste elf maanden van 2011 steeg het aantal overnachtingen in  Vlaanderen 4,5 procent. Dat betekent ruim 1 miljoen meer overnachtingen dan in dezelfde periode in 2010. Het aantal gasten steeg met 5,5 procent nog sterker (+ 525.000). De verblijfsduur nam wel af. De groei van de overnachtingen is het sterkst in de kunststeden (+7,3 procent). De Vlaamse regio's en de kust noteerden 2,5 procent meer overnachtingen. Buitenlandse gasten waren goed voor een groei van 4% en realiseerden een toename van 500.000 overnachtingen.
De meeste toeristen kwamen uit Frankrijk en de VS (respectievelijk +80.000 en +60.000), gevolgd door Spanje (+50.000) en Duitsland (+45.000). Ook uit Italië, Rusland en China kwamen meer toeristen.   Het aantal Nederlandse overnachtingen ging echter met 2,3 procent achteruit. Voor Nederland is het de eerste daling na jaren van sterke groei. Desondanks blijft Nederland met grote voorsprong de belangrijkste buitenlandse markt voor het Vlaams toerisme. De Britse markt leek vorig jaar eerst geen herstel te vertonen, maar een sterke oktobermaand bracht de Britten na 11 maanden net boven nul.

New York wil jonge bezoekers trekken

vrijheidsbeeld
vrijheidsbeeld
New York wil in 2015 zo'n 55 miljoen bezoekers trekken. Dat maakte  NYC & Company, het officiële marketing en toerisme bureauvoor de stad New York op de ITB in Berlijn bekend. Vorig jaar kwamen ruim 50 miljoen toeristen naar de stad aan de oostkust van de VS. De stad wil zich daarbij vooral richten op jongeren van 18 t/m 29 jaar en stelt zich ten doel de komende vijfjaar meer jonge bezoekers naar de stad te trekken. In 2011 brachten 15,1miljoen jongeren een bezoek aan New York City, dat moeten er in 2015 één miljoen meer zijn. Om deze nieuwe doelente bereiken, introduceert NYC & Company de campagneNYC<30. In samenwerking met MasterCard zal een 'priceless' New York programmaexclusief voor MasterCard kaarthouders worden ontwikkeld. Uit de Benelux komen jaarlijks zo'n 350.000 bezoekers naar New York.
 
Nog geen vakantie geboekt? Kijk hier voor ons uitgebreide reisaanbod.

Kunst10Daagse op Ecodorp Bergen

Kunst10Daagse op Ecodorp Bergen

Onder het thema ‘Verlichting’ biedt het Ecodorp Bergen dit jaar ruimte aan kunstenaars om zich te presenteren tijdens de Kunst10Daagse. De groepsexposities zijn van 20 tot en met 28 oktober dagelijks te zien van 11 tot 17 uur op het terrein aan de Groeneweg 14 in Bergen (Noord-Holland).

Lees verder

Lekker lang weg: lees de tips en bereid je voor

Lekker lang weg: lees de tips en bereid je voor

Heerlijk een paar maanden met de camper op pad of een lange rondreis maken. Eindelijk heb je tijd om die plannen werkelijkheid te laten worden. Hoe bereid je je voor op een langere afwezigheid?

Lees verder

De vele kanten van Utrecht

De vele kanten van Utrecht

Utrecht: stad van Dick Bruna en zijn nijntje, de Domtoren, het Rietveld Schröderhuis, Museum Speelklok, winkelcentrum Hoog Catharijne. Maar ook van studentencafés, restaurants in werfkelders, evenementen, wandelingen, boottochtjes over de grachten, sport. De vierde stad van Nederland kan zich in alles meten met de grote drie: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Lees verder

Wellness Duitsland: voedsel voor lichaam en geest

Wellness Duitsland: voedsel voor lichaam en geest

Ontdek jezelf weer helemaal tijdens je wellnessbreak in Duitsland. Ervaar wie je bent en laat lichaam, geest en ziel verwennen. Wellness is zoveel meer dan een massage of een behandeling. Om je helemaal 'wel' te voelen heb je ook een actieve en gezonde lifestyle nodig. Met meer bewegen en licht en lekker eten.

Lees verder

7 Tips om langer een vakantiegevoel te houden

7 Tips om langer een vakantiegevoel te houden

Uit een enquete van VakantieDiscounter onder tweeduizend mensen blijkt dat we de zomervakantie gemiddeld waarderen met een 8,4. Een heerlijk vakantiegevoel dus, maar helaas blijkt dat prettige gevoel al na 3 dagen thuis weer te zijn verdwenen. Kun je dat gevoel een beetje rekken? We geven 7 tips.

Lees verder

Mooie magische plekken in Nederland

Mooie magische plekken in Nederland

Er is een reden dat zoveel buitenlandse toeristen jaarlijks naar Nederland komen. Natuurlijk staan de steden Amsterdam en Rotterdam hoog in de bezoek-top-tien, maar er zijn nog veel meer mooie en magische plekken te vinden in ons eigen land. Skyscanner zette er al eens tien op een rijtje, Puur op reis vulde deze lijst aan en we nodigen jullie uit om je eigen favoriete, magische plek aan de lijst toe te voegen.

Lees verder