Crisis of niet, we gaan op vakantie

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

globe
globe
De crisis en bezuinigingen hebben invloed op ons koopgedrag. Afgelopen jaar stond ook de toeristische sector onder druk. Toch liet 72 procent van alle Europeanen zich door de crisis niet verslaan en ging op reis, met minstens één overnachting. Dat is vergelijkbaar met eerder onderzoek uit 2010. Ook dit jaar wil 73 procent van de Europeanen op vakantie. Wel zijn de vakantieplannen zoals vakantieduur en bestemming, als gevolg van de crisis aangepast, zo blijkt uit onderzoek van de Europese Unie onder ruim 30.000 respondenten in de 27 landen van de Unie en zeven andere Europese landen.

Het onderzoek is begin januari 2012 uitgevoerd. Volgens de Europese commissaris voor industrie en ondernemerschap Antonio Tajani betekenen deze cijfers dat de toeristische sector ook in 2012 weer gaat groeien: "Dit bevestigt dat toerisme een belangrijke economische aanjager is voor het Europees economisch herstel'. In totaal blijft 89 procent van de Europese vakantiegangers binnen de Unie. De meeste respondenten (52 procent) blijven in eigen land, 37 procent gaat binnen de Europese Unie op vakantie en een kwart naar een land buiten de EU. Spanje blijkt het populairste vakantieland (10 procent), gevolgd door Italië (7 procent), Frankrijk (6 procent), Griekenland (4 procent). Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië scoren 3 procent. 

Vakantiereden en vakantieduur

In 2011 was rust en ontspanning voor bijna de helft van de ondervraagden het belangrijkste vakantiedoel, een toename van maar liefst 12 procentpunt ten opzichte van 2010. Andere belangrijke motieven om op vakantie te gaan zijn zon en strand en het bezoek aan vrienden en familie. Bijna de helft van de Europese vakantiegangers  wil  tussen vier en dertien nachten van huis blijven. Iets meer dan een kwart  wil een korte vakantie met één tot drie overnachtingen. Een/vijfde wil langer dan dertien dagen aaneengesloten op vakantie en twaalf procent weet het nog niet.

Boekingswijze

Ruim de helft van de Europeanen boekten hun vakantie via internet. 49 procent stelde de reis zelf samen uit losse componenten. Betrouwbaarste informatiebronnen zijn nog steeds de aanbevelingen van vrienden en familie.Meer informatie op: europa.eu

Meer mensen naar Dubai 

Burj Al Arab
Burj Al Arab
Ruim negen miljoen toeristen bezochten vorig jaar Dubai, dat waren er 10 procent meer dan in 2010. Dit blijkt uit cijfers van het Department of Tourism en Commerce Marketing (DTCM).  De hotels behaalden een omzet van ongeveer 4,5 miljard dollar, een toename van maar liefst 20 procent. De meeste toeristen kwamen uit Saudi Arabië (870.152). Daarna volgen India (702.142), het Verenigd Koninkrijk (643.196) en Iran (476.708). De Verenigde Staten sluiten de top 5 af, met ruim 460.000 vakantiegangers. 
 
 

Vlaanderen doet het goed

De eerste elf maanden van 2011 steeg het aantal overnachtingen in  Vlaanderen 4,5 procent. Dat betekent ruim 1 miljoen meer overnachtingen dan in dezelfde periode in 2010. Het aantal gasten steeg met 5,5 procent nog sterker (+ 525.000). De verblijfsduur nam wel af. De groei van de overnachtingen is het sterkst in de kunststeden (+7,3 procent). De Vlaamse regio's en de kust noteerden 2,5 procent meer overnachtingen. Buitenlandse gasten waren goed voor een groei van 4% en realiseerden een toename van 500.000 overnachtingen.
De meeste toeristen kwamen uit Frankrijk en de VS (respectievelijk +80.000 en +60.000), gevolgd door Spanje (+50.000) en Duitsland (+45.000). Ook uit Italië, Rusland en China kwamen meer toeristen.   Het aantal Nederlandse overnachtingen ging echter met 2,3 procent achteruit. Voor Nederland is het de eerste daling na jaren van sterke groei. Desondanks blijft Nederland met grote voorsprong de belangrijkste buitenlandse markt voor het Vlaams toerisme. De Britse markt leek vorig jaar eerst geen herstel te vertonen, maar een sterke oktobermaand bracht de Britten na 11 maanden net boven nul.

New York wil jonge bezoekers trekken

vrijheidsbeeld
vrijheidsbeeld
New York wil in 2015 zo'n 55 miljoen bezoekers trekken. Dat maakte  NYC & Company, het officiële marketing en toerisme bureauvoor de stad New York op de ITB in Berlijn bekend. Vorig jaar kwamen ruim 50 miljoen toeristen naar de stad aan de oostkust van de VS. De stad wil zich daarbij vooral richten op jongeren van 18 t/m 29 jaar en stelt zich ten doel de komende vijfjaar meer jonge bezoekers naar de stad te trekken. In 2011 brachten 15,1miljoen jongeren een bezoek aan New York City, dat moeten er in 2015 één miljoen meer zijn. Om deze nieuwe doelente bereiken, introduceert NYC & Company de campagneNYC<30. In samenwerking met MasterCard zal een 'priceless' New York programmaexclusief voor MasterCard kaarthouders worden ontwikkeld. Uit de Benelux komen jaarlijks zo'n 350.000 bezoekers naar New York.
 
Nog geen vakantie geboekt? Kijk hier voor ons uitgebreide reisaanbod.

Lekker en veilig barbecueën

Lekker en veilig barbecueën

Met het stijgen van de temperatuur wordt het ook weer tijd om de barbecue van stal te halen. Maar of je nu in de tuin, op je balkon, in de vrije natuur, op een camping of bij je vakantiewoning gaat barbecueën, doe het in ieder geval veilig. Puur op reis zet wat tips op een rij zodat barbecueën een feestje is, en blijft.

Lees verder

Maak kennis met de waterkrachtcentrale in Bollène

Maak kennis met de waterkrachtcentrale in Bollène

Een vakantie in de Vaucluse brengt de mooiste dingen van Frankrijk samen. Neem Bollène in het dal van de Rhône, waar kort na de Tweede Wereldoorlog een waterkrachtcentrale werd gebouwd die vandaag de dag wordt gezien als meesterwerk van industriële architectuur. En sinds kort is dit bijzondere bouwwerk van binnen én buiten te bewonderen tijdens een twee uur durende tour.

Lees verder

21 vakantietips: voor, tijdens en na je reis

21 vakantietips: voor, tijdens en na je reis

Op Puur op reis vind je heel veel tips en artikelen met handige informatie onder ‘handig’ en ‘reisnieuws’. Omdat het bijna vakantietijd is hebben we 21 tips handige geselecteerd, van toepassing vóór, tijdens en na je vakantie. Heb je ook nog een handige tip? We vinden het fijn als je jouw tip of opmerking deelt. Translation in English available below tip number 21.

Lees verder

Ik ga op reis naar Amerika en ik neem mee…

Ik ga op reis naar Amerika en ik neem mee…

Het staat vast, de reis is geboekt, je gaat op vakantie naar Amerika! En net zoals elke vakantie voorbereiding vraagt is dit ook nodig voor de reis naar Amerika. Waar moet je aan denken, en wat wil je vooral niet missen? Lees de tips.

Lees verder

Week van de teek 2019

Week van de teek 2019

Ze hebben een slechte naam: teken. Niet zozeer omdat ze er griezelig uitzien, maar omdat ze de ziekte van Lyme kunnen overbrengen. Om mensen bewust te maken van de gevaren van de teek is er elk jaar een ‘week van de teek’. Dit jaar (2019) is dat van 15 tot en met 21 april.

Lees verder

Mindfulness in de praktijk

Mindfulness in de praktijk

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Lees verder