Crisis of niet, we gaan op vakantie

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

globe
globe
De crisis en bezuinigingen hebben invloed op ons koopgedrag. Afgelopen jaar stond ook de toeristische sector onder druk. Toch liet 72 procent van alle Europeanen zich door de crisis niet verslaan en ging op reis, met minstens één overnachting. Dat is vergelijkbaar met eerder onderzoek uit 2010. Ook dit jaar wil 73 procent van de Europeanen op vakantie. Wel zijn de vakantieplannen zoals vakantieduur en bestemming, als gevolg van de crisis aangepast, zo blijkt uit onderzoek van de Europese Unie onder ruim 30.000 respondenten in de 27 landen van de Unie en zeven andere Europese landen.

Het onderzoek is begin januari 2012 uitgevoerd. Volgens de Europese commissaris voor industrie en ondernemerschap Antonio Tajani betekenen deze cijfers dat de toeristische sector ook in 2012 weer gaat groeien: "Dit bevestigt dat toerisme een belangrijke economische aanjager is voor het Europees economisch herstel'. In totaal blijft 89 procent van de Europese vakantiegangers binnen de Unie. De meeste respondenten (52 procent) blijven in eigen land, 37 procent gaat binnen de Europese Unie op vakantie en een kwart naar een land buiten de EU. Spanje blijkt het populairste vakantieland (10 procent), gevolgd door Italië (7 procent), Frankrijk (6 procent), Griekenland (4 procent). Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië scoren 3 procent. 

Vakantiereden en vakantieduur

In 2011 was rust en ontspanning voor bijna de helft van de ondervraagden het belangrijkste vakantiedoel, een toename van maar liefst 12 procentpunt ten opzichte van 2010. Andere belangrijke motieven om op vakantie te gaan zijn zon en strand en het bezoek aan vrienden en familie. Bijna de helft van de Europese vakantiegangers  wil  tussen vier en dertien nachten van huis blijven. Iets meer dan een kwart  wil een korte vakantie met één tot drie overnachtingen. Een/vijfde wil langer dan dertien dagen aaneengesloten op vakantie en twaalf procent weet het nog niet.

Boekingswijze

Ruim de helft van de Europeanen boekten hun vakantie via internet. 49 procent stelde de reis zelf samen uit losse componenten. Betrouwbaarste informatiebronnen zijn nog steeds de aanbevelingen van vrienden en familie.Meer informatie op: europa.eu

Meer mensen naar Dubai 

Burj Al Arab
Burj Al Arab
Ruim negen miljoen toeristen bezochten vorig jaar Dubai, dat waren er 10 procent meer dan in 2010. Dit blijkt uit cijfers van het Department of Tourism en Commerce Marketing (DTCM).  De hotels behaalden een omzet van ongeveer 4,5 miljard dollar, een toename van maar liefst 20 procent. De meeste toeristen kwamen uit Saudi Arabië (870.152). Daarna volgen India (702.142), het Verenigd Koninkrijk (643.196) en Iran (476.708). De Verenigde Staten sluiten de top 5 af, met ruim 460.000 vakantiegangers. 
 
 

Vlaanderen doet het goed

De eerste elf maanden van 2011 steeg het aantal overnachtingen in  Vlaanderen 4,5 procent. Dat betekent ruim 1 miljoen meer overnachtingen dan in dezelfde periode in 2010. Het aantal gasten steeg met 5,5 procent nog sterker (+ 525.000). De verblijfsduur nam wel af. De groei van de overnachtingen is het sterkst in de kunststeden (+7,3 procent). De Vlaamse regio's en de kust noteerden 2,5 procent meer overnachtingen. Buitenlandse gasten waren goed voor een groei van 4% en realiseerden een toename van 500.000 overnachtingen.
De meeste toeristen kwamen uit Frankrijk en de VS (respectievelijk +80.000 en +60.000), gevolgd door Spanje (+50.000) en Duitsland (+45.000). Ook uit Italië, Rusland en China kwamen meer toeristen.   Het aantal Nederlandse overnachtingen ging echter met 2,3 procent achteruit. Voor Nederland is het de eerste daling na jaren van sterke groei. Desondanks blijft Nederland met grote voorsprong de belangrijkste buitenlandse markt voor het Vlaams toerisme. De Britse markt leek vorig jaar eerst geen herstel te vertonen, maar een sterke oktobermaand bracht de Britten na 11 maanden net boven nul.

New York wil jonge bezoekers trekken

vrijheidsbeeld
vrijheidsbeeld
New York wil in 2015 zo'n 55 miljoen bezoekers trekken. Dat maakte  NYC & Company, het officiële marketing en toerisme bureauvoor de stad New York op de ITB in Berlijn bekend. Vorig jaar kwamen ruim 50 miljoen toeristen naar de stad aan de oostkust van de VS. De stad wil zich daarbij vooral richten op jongeren van 18 t/m 29 jaar en stelt zich ten doel de komende vijfjaar meer jonge bezoekers naar de stad te trekken. In 2011 brachten 15,1miljoen jongeren een bezoek aan New York City, dat moeten er in 2015 één miljoen meer zijn. Om deze nieuwe doelente bereiken, introduceert NYC & Company de campagneNYC<30. In samenwerking met MasterCard zal een 'priceless' New York programmaexclusief voor MasterCard kaarthouders worden ontwikkeld. Uit de Benelux komen jaarlijks zo'n 350.000 bezoekers naar New York.
 
Nog geen vakantie geboekt? Kijk hier voor ons uitgebreide reisaanbod.

Ook 's zomers is er in Noord-Scandinavië veel te doen

Ook 's zomers is er in Noord-Scandinavië veel te doen

Noord-Scandinavië staat bekend om zijn wilde bossen, ruige heuvellandschap en bijzondere flora en fauna, met name in de winter. Maar wat veel mensen niet weten is dat je er ook in de zomer als reiziger veel kunt doen en beleven! In dit blog kom je meer te weten over activiteiten die je er in de zomermaanden kunt doen. Activiteiten om nooit meer te vergeten.

Lees verder

In de klauwen van moedertje Praag

In de klauwen van moedertje Praag

Op de vraag 'welke stad is jouw favoriet', die we onlangs op Facebook stelden, kregen we veel reacties. Uit al die favoriete steden gaan we een 'Puur top tien' samenstellen. Een van de steden die zeker in dit lijstje komt is Praag, door een aantal lezers getipt. Ook door Paul Wennekes. Hij schreef dit artikel waarin hij uitlegt waarom deze stad zo'n indruk op hem heeft gemaakt. We horen nog steeds graag wat jouw favoriete stad is. En wat je van de keuze van Paul vindt.

Lees verder

Top vijf leukste evenementen in Australië

Top vijf leukste evenementen in Australië

Naast de prachtige natuur, het heerlijke weer, de bruisende steden en de desolate out-back heeft Australië nog veel meer in petto voor de avontuurlijke bezoekers. Grote festivals en evenementen kunnen een prachtige manier zijn om de lokale bevolking en cultuur te leren kennen. De vaak zeer feestelijke setting op een bijzondere locatie zorgt er bovendien voor dat je de mooiste evenementen niet snel zult vergeten! In dit artikel lees je meer over vijf van de leukste evenementen in Australië.

Lees verder

Zon in je gezicht, wind in je haar: win een voucher voor een huurauto van Sunny Cars

Zon in je gezicht, wind in je haar: win een voucher voor een huurauto van Sunny Cars

Wie kent het niet: je bij de verhuurmaatschappij je huurauto ophalen en de baliemedewerker schotelt je allerlei opties en mogelijkheden voor. Moet je die extra verzekering nou nemen? Hoe zit dat met je eigen risico? En wat te denken van de afleveringskosten? Met een huurauto van Sunny Cars hoef je je nergens druk om te maken. Dus eigenlijk: inpakken en wegwezen... op pad met de zon in je gezicht en de wind in je haren.

Lees verder

Voordelig naar Canada

Voordelig naar Canada

Air Transat , de grootste vakantieluchtvaartmaatschappij van Canada, lanceert een Spring Sale met zeer voordelige tarieven naar hun bestemmingen in Canada. Het gaat hierbij om vertrek vanuit Amsterdam naar Toronto, Calgary, Vancouver en Montreal (via een overstap). Let op: boeken moet voor 30 april.

Lees verder

Populairste autovakantielanden; welke zijn dat?

Populairste autovakantielanden; welke zijn dat?

Met de auto op vakantie zorgt gegarandeerd een onvergetelijke reis. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt en hebt veel mogelijkheden. Je bent niet afhankelijk van vertrektijden en kunt jouw vakantie helemaal zelf inrichten. Je kunt ook vaak net wat meer meenemen in de achterbak en zo zelfvoorzienend gaan kamperen. Welke landen zijn echt aan te raden voor autoreizen? In dit artikel lees je de top drie autovakantielanden.

Lees verder