Social Media beïnvloeden boekingen
Ervaringen van derden zijn van grote invloed op de keuze voor een vakantieboeking. Acties op Sociale netwerken, zoals Facebook of Twitter, hebben bijna geen invloed op het zoek- en boekgedrag van nieuwe gasten. En als mensen een accommodatie 'volgen', dan doen ze dit voornamelijk vanwege kortingen en acties. Dat blijkt uit een onderzoek van Marketingbureau Deniels onder 1132 Nederlanders naar de invloed op het zoek- en boekgedrag van gasten.
Toch spelen Social Media een grote rol bij het zoeken en boeken van een hotel, bungalow of camping. Maar liefst 78% van de ondervraagden geeft aan dat ze belang hechten aan de beoordelingen van anderen. Daarom hebben sociale beoordelingssites, zoals Zoover en Tripadvisor, en beoordelingen op boekingssites veel invloed op het zoek- en boekgedrag bij doelgroepen tot 50 jaar. Beoordelingen op boekingssites zijn meer van invloed op het zoek- en boekgedrag van 50-plussers. Daarnaast zijn voor 20'ers en 30'ers berichten van vrienden op specifiek Facebook van invloed op het zoeken van een hotel, vakantiehuisje of campingplaats.
Verder blijkt dat, naast sociale beoordelingen, ook de offline meningen, beoordeling van anderen, voor de doelgroepen tot 50 jaar van invloed zijn op het boeken van een hotel, bungalow of camping. De 50-plusser laat zich juist meer leiden door eigen ervaringen en door wat de hotels, vakantieparken en campings aanbieden in (online) advertenties.
Laat jij je leiden door de vakantie-ervaringen van anderen? Praat mee!