KLM en Transavia: altijd twee mensen in de cockpit
De vliegramp met de Airbus van Germanwings, waarbij de copiloot het toestel doelbewust liet crashen, is voor veel luchtvaartmaatschappijen aanleiding het cockpitbeleid aan te passen. Bij KLM en dochterbedrijf Transavia moeten voortaan altijd twee bemanningsleden in de cockpit zijn. Bij Transavia gaat de wijziging direct in, bij KLM zo snel mogelijk.
Bij de Nederlandse vliegmaatschappijen mocht tot nu toe ook één piloot solo in de cockpit zitten, maar dat is nu voorbij. Het besluit volgt op een nieuwe richtlijn van het Europese agentschap voor veiligheid in de luchtvaart (EASA), aldus de KLM. De EASA deed vrijdag de ‘tijdelijke’ aanbeveling dat er altijd minstens twee mensen in de cockpit aanwezig moeten zijn, van wie er ten minste één een gekwalificeerde piloot is.
De EASA bracht het voorschrift uit naar aanleiding van de crash met het toestel van Germanwings, dinsdag in het zuiden van Frankrijk. Naar alle waarschijnlijkheid heeft de copiloot het vliegtuig bewust laten neerstorten op het moment dat hij alleen in de cockpit was.
Eerder meldden andere Europese luchtvaartmaatschappijen al dat ze de regels voor de aanwezigheid in de cockpit aanpassen. Dat geldt onder meer voor Norwegian, easyJet, Air Berlin, de Duitse maatschappij Lufthansa en haar dochters Germanwings, Swiss en Austrian. Ook Air Canada wil dat er altijd twee mensen in de cockpit zijn.