‘Zeehond is een economische motor’
Het bedrijfsleven op de Waddeneilanden en aangrenzende regio’s krijgt jaarlijks meer dan 300 miljoen euro binnen door de zeehonden in het gebied. De Zeehondencrèche Lenie ’t Hart heeft dit naar buiten gebracht. De organisatie in Pieterburen profiteert zelf nauwelijks van die economische impuls, want het verzorgen van steeds meer zieke zeehonden slokt al het geld op. De crèche gaat daarom partners zoeken in het ecotoerisme, bijvoorbeeld voor het opzetten van verantwoorde excursies naar zeehondenpopulaties in de Waddenzee.
De Zeehondencrèche heeft er sinds de oprichting in 1971 voor gezorgd, dat de zeehond het symbool van het Waddengebied is geworden. “Daar zijn we ook heel trots op. We hebben echter niet alleen de zeehondenstand hersteld en de visie op zeehonden veranderd, maar kennelijk ook de economie een enorme boost gegeven. Tal van bedrijven hebben financieel profijt van de zeehond.”De Zeehondencrèche zelf heeft daar naar eigen zeggen nauwelijks baat bij gehad. Sterker nog, de organisatie kan financieel amper het hoofd boven water houden, doordat steeds meer zieke zeehonden haar hulp nodig hebben. De crèche ontvangt geen subsidies en wordt ook (nog) niet gesponsord door bedrijven. die zich bezighouden met excursies, souvenirs en andere commerciële activiteiten rondom de zeehond. “Wat ons betreft is dit onderzoek een mooi startpunt om daarin verandering te brengen.”
Bij de start van de Zeehondencrèche waren er naar schatting nog 350 zeehonden in Nederland. Dat aantal ligt nu veel hoger. “En dankzij ons veldteam, onze vinger aan de pols en onze opvang van zieke, gewonde en moederloze zeehonden blijft de zeehond in het Waddengebied”, concludeert een woordvoerder van het instituut uit Pieterburen.
Van de 19 soorten zeehonden die er in de wereld zijn, leven er twee in de Waddenzee: de gewone en de grijze zeehond.