Nederlander laat zich verwennen
Zo’n 430.000 Nederlanders kiezen met een zekere regelmaat voor een wellnessvakantie. NBTC-NIPO Research becijferde dit na onderzoek onder 45.000 Nederlanders, zo valt te lezen op Reisburo Actueel. In het segment ‘special interest’ heeft een vakantie vol wellness volgens de onderzoekers het grootste groeipotentieel, samen met cruises en spirituele, culinaire en taalreizen.
NBTC-NIPO Research ziet op korte termijn zelfs mogelijkheden voor een verdubbeling van de Nederlandse markt in wellnessvakanties naar 890.000 reizen. De doelgroep waar de branche zich op kan richten, zijn vrouwen van 24 tot 35 jaar uit de hogere sociale klassen. Uit de studie blijkt verder dat het wellness graag wordt gecombineerd met culinaire activiteiten en funshoppen. In de wellnessvakantie staan verwennen en ontspannen centraal. De sauna is, met name voor mannen, een belangrijk trefpunt. Mannen maken trouwens het liefst met hun partner een wellnessreis, terwijl vrouwen het geen bezwaar vinden om zo’n onderneming met een goede vriendin op te zetten. Wat voor beide seksen geldt: een (lang) wellnessweekend in eigen land is het populairst.