Cruisemaatschappijen werken aan beter imago

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Puur op reisMet de cruisesector gaat het wereldwijd en in Europa goed. In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van  drie procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch lopen Nederlanders minder warm voor deze bijzondere vorm van een 'all inclusive' vakantie.

Tussen 2011 en 2015 maakte de Nederlandse cruisemarkt nog een groei door met gemiddeld 7,3 procent. In 2015 was echter een daling zichtbaar van 2,6 procent. In 2014 maakten nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 mensen voor een vakantie op een schip.

Er is een aantal redenen voor deze terugloop, zo verklaart Nico Bleichrodt, marketingdirecteur van Holland America Line. "Er is een verschuiving van in- en ontschepingshavensverder van huis; dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren."

Tripadvisor NL 728x90

Imago van cruisen

Daarnaast hebben Nederlanders een ander beeld van cruises dan bijvoorbeeld Duitsers of mensen uit Groot-Brittannië, waar het aantal cruisegangers vorig jaar juist behoorlijk steeg. Nederlanders associëren een cruisevakantie met in de rij staan voor het eten, dure extra's die niet inbegrepen blijken, grote mensenmassa's aan boord en weinig tijd omdoor te brengen in de havens die het schip onderweg aandoet. "Een mooie taak voor de cruisemaatschappijen om dat beeld te veranderen", zegt Erik Schuffel, voorzitter van de brancheorganisatie CLIA.
Hoe de maatschappijen dat gaan doen is nog niet helemaal uitgewerkt. "Van belang is wel dat mensen de cruise kiezen die bij hen past. Er is nogal wat variatie in het aanbod. Niet alleen wat bestemmingen betreft, maar elke rederij heeft een eigen 'signatuur'. Er zijn maatschappijen waar het aan boord informeel aan toegaat, er zijn grote en kleine schepen. Ener zijn nogal wat maatschappijen die zich richten op jongeren en jonge gezinnen. Het is zeker niet zo dat cruises alleen voorsenioren zijn", benadrukt Bleichrodt. "Ook aan dat imago moeten we werken." Voorlichting is dan ook heel belangrijk vinden Schuffel en Bleichrodt. "Mensen die een cruise hebben gemaakt zijn erg enthousiast. Dat zegt genoeg. Je moet het doen om te ervaren hoe het is. Jaren geleden was de 'all inclusive' vakantie ook niet populair en had een verkeerd imago. Nu denken mensen daar heel anders over weet Bleichrodt die in de jaren voor hij bij de HAL in dienst trad werkte voor een all-inclusive keten.

Voor 2016 verwacht CLIA een positieve ontwikkeling, niet in de laatste plaats met de nieuwe cruiseschependie de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen.

Reactie toevoegen

Beveiligingscode
Vernieuwen

Lekker lang weg: lees de tips en bereid je voor

Lekker lang weg: lees de tips en bereid je voor

Heerlijk een paar maanden met de camper op pad of een lange rondreis maken. Eindelijk heb je tijd om die plannen werkelijkheid te laten worden. Hoe bereid je je voor op een langere afwezigheid?

Lees verder

De vele kanten van Utrecht

De vele kanten van Utrecht

Utrecht: stad van Dick Bruna en zijn nijntje, de Domtoren, het Rietveld Schröderhuis, Museum Speelklok, winkelcentrum Hoog Catharijne. Maar ook van studentencafés, restaurants in werfkelders, evenementen, wandelingen, boottochtjes over de grachten, sport. De vierde stad van Nederland kan zich in alles meten met de grote drie: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Lees verder

Wellness Duitsland: voedsel voor lichaam en geest

Wellness Duitsland: voedsel voor lichaam en geest

Ontdek jezelf weer helemaal tijdens je wellnessbreak in Duitsland. Ervaar wie je bent en laat lichaam, geest en ziel verwennen. Wellness is zoveel meer dan een massage of een behandeling. Om je helemaal 'wel' te voelen heb je ook een actieve en gezonde lifestyle nodig. Met meer bewegen en licht en lekker eten.

Lees verder

7 Tips om langer een vakantiegevoel te houden

7 Tips om langer een vakantiegevoel te houden

Uit een enquete van VakantieDiscounter onder tweeduizend mensen blijkt dat we de zomervakantie gemiddeld waarderen met een 8,4. Een heerlijk vakantiegevoel dus, maar helaas blijkt dat prettige gevoel al na 3 dagen thuis weer te zijn verdwenen. Kun je dat gevoel een beetje rekken? We geven 7 tips.

Lees verder

Mooie magische plekken in Nederland

Mooie magische plekken in Nederland

Er is een reden dat zoveel buitenlandse toeristen jaarlijks naar Nederland komen. Natuurlijk staan de steden Amsterdam en Rotterdam hoog in de bezoek-top-tien, maar er zijn nog veel meer mooie en magische plekken te vinden in ons eigen land. Skyscanner zette er al eens tien op een rijtje, Puur op reis vulde deze lijst aan en we nodigen jullie uit om je eigen favoriete, magische plek aan de lijst toe te voegen.

Lees verder

Traveling light? Nee, maar met de VAGO compressor wel compact

Traveling light? Nee, maar met de VAGO compressor wel compact

Reizen is je koffer vullen met spullen waarvan je denkt dat je ze nodig hebt. Vaak kun je wel met een/derde minder toe, maar ach, als je toch die 23 kilo mee mag nemen… Je koffer staat letterlijk bol van de kleding. En daar is gemakkelijk iets aan te doen: de VAGO reiscompressor waarmee je geen gewicht, maar wel ruimte bespaart.Ik testte de VAGO met de medium vacuümzak (50 x 60 centimeter) die bij de starterset wordt meegeleverd.

Lees verder