Cruisemaatschappijen werken aan beter imago

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Puur op reisMet de cruisesector gaat het wereldwijd en in Europa goed. In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van  drie procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch lopen Nederlanders minder warm voor deze bijzondere vorm van een 'all inclusive' vakantie.

Tussen 2011 en 2015 maakte de Nederlandse cruisemarkt nog een groei door met gemiddeld 7,3 procent. In 2015 was echter een daling zichtbaar van 2,6 procent. In 2014 maakten nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 mensen voor een vakantie op een schip.

Er is een aantal redenen voor deze terugloop, zo verklaart Nico Bleichrodt, marketingdirecteur van Holland America Line. "Er is een verschuiving van in- en ontschepingshavensverder van huis; dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren."

Tripadvisor NL 728x90

Imago van cruisen

Daarnaast hebben Nederlanders een ander beeld van cruises dan bijvoorbeeld Duitsers of mensen uit Groot-Brittannië, waar het aantal cruisegangers vorig jaar juist behoorlijk steeg. Nederlanders associëren een cruisevakantie met in de rij staan voor het eten, dure extra's die niet inbegrepen blijken, grote mensenmassa's aan boord en weinig tijd omdoor te brengen in de havens die het schip onderweg aandoet. "Een mooie taak voor de cruisemaatschappijen om dat beeld te veranderen", zegt Erik Schuffel, voorzitter van de brancheorganisatie CLIA.
Hoe de maatschappijen dat gaan doen is nog niet helemaal uitgewerkt. "Van belang is wel dat mensen de cruise kiezen die bij hen past. Er is nogal wat variatie in het aanbod. Niet alleen wat bestemmingen betreft, maar elke rederij heeft een eigen 'signatuur'. Er zijn maatschappijen waar het aan boord informeel aan toegaat, er zijn grote en kleine schepen. Ener zijn nogal wat maatschappijen die zich richten op jongeren en jonge gezinnen. Het is zeker niet zo dat cruises alleen voorsenioren zijn", benadrukt Bleichrodt. "Ook aan dat imago moeten we werken." Voorlichting is dan ook heel belangrijk vinden Schuffel en Bleichrodt. "Mensen die een cruise hebben gemaakt zijn erg enthousiast. Dat zegt genoeg. Je moet het doen om te ervaren hoe het is. Jaren geleden was de 'all inclusive' vakantie ook niet populair en had een verkeerd imago. Nu denken mensen daar heel anders over weet Bleichrodt die in de jaren voor hij bij de HAL in dienst trad werkte voor een all-inclusive keten.

Voor 2016 verwacht CLIA een positieve ontwikkeling, niet in de laatste plaats met de nieuwe cruiseschependie de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen.

Reactie toevoegen

Beveiligingscode
Vernieuwen

Corso Zundert zet de bloemetjes buiten

Corso Zundert zet de bloemetjes buiten

De grensgemeente Zundert in het zuiden van Nederland telt ongeveer tienduizend inwoners. En bijna het hele dorp heeft last van de corsokoorts. Wil je zelf zien waarom het dorp al meer dan tachtig jaar met de corso’s de bloemetjes buiten zet? Doe dan mee aan onze prijsvraag en win kaarten voor dit jaarlijks evenement.

 

Lees verder

Kroatië, ook voor de fietsvakantie

Kroatië, ook voor de fietsvakantie

Kroatië zet zich meer en meer op de kaart als fietsland. Op het populaire schiereiland Istrië liggen zo’n 60 routes met een totale lengte van 2600 kilometer, maar ook elders in het land groeien de mogelijkheden gestaag. Zo behoort de hoofdstad Zagreb inmiddels tot de meest fietsvriendelijke steden van Europa, die heerlijk op eigen houtje of met een gids op twee wielen kan worden ontdekt.

Lees verder

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

De 50PlusBeurs is al 26 jaar ’s werelds grootste evenement voor actieve plussers met 550 stands boordevol informatie, entertainment en aanbiedingen. Thematisch ingedeeld met workshops, presentaties en vele optredens op podia met muziek, modeshow en theater. Niemand verlaat de 50PlusBeurs met lege handen. En jij kunt kaarten winnen of met korting naar de beurs!

Lees verder

Geef je blog meer impact

Geef je blog meer impact

Nederland kent meer blogs en bloggers dan menig ander land. Vooral reisblogs zijn mateloos populair. De meeste blogs worden in het Nederlands geschreven. Maar wist je dat je je bereik enorm kunt vergroten door artikelen in het Engels te schrijven?

Lees verder

Ook 's zomers is er in Noord-Scandinavië veel te doen

Ook 's zomers is er in Noord-Scandinavië veel te doen

Noord-Scandinavië staat bekend om zijn wilde bossen, ruige heuvellandschap en bijzondere flora en fauna, met name in de winter. Maar wat veel mensen niet weten is dat je er ook in de zomer als reiziger veel kunt doen en beleven! In dit blog kom je meer te weten over activiteiten die je er in de zomermaanden kunt doen. Activiteiten om nooit meer te vergeten.

Lees verder

In de klauwen van moedertje Praag

In de klauwen van moedertje Praag

Op de vraag 'welke stad is jouw favoriet', die we onlangs op Facebook stelden, kregen we veel reacties. Uit al die favoriete steden gaan we een 'Puur top tien' samenstellen. Een van de steden die zeker in dit lijstje komt is Praag, door een aantal lezers getipt. Ook door Paul Wennekes. Hij schreef dit artikel waarin hij uitlegt waarom deze stad zo'n indruk op hem heeft gemaakt. We horen nog steeds graag wat jouw favoriete stad is. En wat je van de keuze van Paul vindt.

Lees verder