Cruisemaatschappijen werken aan beter imago

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Puur op reisMet de cruisesector gaat het wereldwijd en in Europa goed. In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van  drie procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch lopen Nederlanders minder warm voor deze bijzondere vorm van een 'all inclusive' vakantie.

Tussen 2011 en 2015 maakte de Nederlandse cruisemarkt nog een groei door met gemiddeld 7,3 procent. In 2015 was echter een daling zichtbaar van 2,6 procent. In 2014 maakten nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 mensen voor een vakantie op een schip.

Er is een aantal redenen voor deze terugloop, zo verklaart Nico Bleichrodt, marketingdirecteur van Holland America Line. "Er is een verschuiving van in- en ontschepingshavensverder van huis; dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren."

Tripadvisor NL 728x90

Imago van cruisen

Daarnaast hebben Nederlanders een ander beeld van cruises dan bijvoorbeeld Duitsers of mensen uit Groot-Brittannië, waar het aantal cruisegangers vorig jaar juist behoorlijk steeg. Nederlanders associëren een cruisevakantie met in de rij staan voor het eten, dure extra's die niet inbegrepen blijken, grote mensenmassa's aan boord en weinig tijd omdoor te brengen in de havens die het schip onderweg aandoet. "Een mooie taak voor de cruisemaatschappijen om dat beeld te veranderen", zegt Erik Schuffel, voorzitter van de brancheorganisatie CLIA.
Hoe de maatschappijen dat gaan doen is nog niet helemaal uitgewerkt. "Van belang is wel dat mensen de cruise kiezen die bij hen past. Er is nogal wat variatie in het aanbod. Niet alleen wat bestemmingen betreft, maar elke rederij heeft een eigen 'signatuur'. Er zijn maatschappijen waar het aan boord informeel aan toegaat, er zijn grote en kleine schepen. Ener zijn nogal wat maatschappijen die zich richten op jongeren en jonge gezinnen. Het is zeker niet zo dat cruises alleen voorsenioren zijn", benadrukt Bleichrodt. "Ook aan dat imago moeten we werken." Voorlichting is dan ook heel belangrijk vinden Schuffel en Bleichrodt. "Mensen die een cruise hebben gemaakt zijn erg enthousiast. Dat zegt genoeg. Je moet het doen om te ervaren hoe het is. Jaren geleden was de 'all inclusive' vakantie ook niet populair en had een verkeerd imago. Nu denken mensen daar heel anders over weet Bleichrodt die in de jaren voor hij bij de HAL in dienst trad werkte voor een all-inclusive keten.

Voor 2016 verwacht CLIA een positieve ontwikkeling, niet in de laatste plaats met de nieuwe cruiseschependie de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen.

Reactie toevoegen

Beveiligingscode
Vernieuwen

Win een vakantie in Ferienpark Bad Bentheim

Win een vakantie in Ferienpark Bad Bentheim

Even lekker weg: dichtbij, en toch in het buitenland: Grafschaft Bentheim in Duitsland, net over de grens met Nederland is dé plek voor een heerlijk lang weekend weg. In samenwerking met Bungalow.net geven we je de kans om in april met maximaal 6 personen gratis te verblijven in een Bungalow 4 op Ferienpark Grafschaft Bentheim. Doe mee en win!

Lees verder

Zeeland is veel meer dan strand

Zeeland is veel meer dan strand

‘Ochtend in Zeeland, de zon van de zeekant; ontvouwt een dag van lokkend leven’ zongen Saskia & Serge in Zomer in Zeeland, hun ode aan de provincie aan de Noordzee. En daarmee vertolkt het duo de mening van velen, getuige de immense populariteit van Zeeland bij toeristen uit binnen- en buitenland.

Lees verder

Win kaarten voor Kampeer & Outdoorbeurs in Hardenberg

Win kaarten voor Kampeer & Outdoorbeurs in Hardenberg

Outdoorliefhebber, kampeerfanaat of camperfan? Op de vernieuwde Kampeer & Outdoorbeurs kun je je hart ophalen. De beurs is de opgefriste versie van eerdere kampeerbeurzen die in Gorinchem en Hardenberg werden gehouden. Puur op reis geeft entreekaarten weg voor de Kampeer & Outdoorbeurs en je mag zelf aangeven voor welke beurs je kaarten wilt winnen.

Lees verder

Tips voor een optimale autovakantie

Tips voor een optimale autovakantie

De meeste Nederlanders gaan ieder jaar wel een keer op vakantie. Sommige mensen blijven in Nederland, anderen gaan met de auto naar Frankrijk of Duitsland. Autovakanties zijn erg populair onder Nederlanders. Ze kunnen ook enorm leuk zijn. Wel is het belangrijk dat je goed voorbereid bent. Lees hier de tips voor een optimale autovakantie.

Lees verder

Meer plezier beleven aan de vakantiefoto’s

Meer plezier beleven aan de vakantiefoto’s

Vandaag de dag hebben een korte vakantie en een verre reis zeker één ding gemeen: het aantal foto’s van de trip is aanzienlijk, met dank aan de smartphone. We nemen schier ontelbare selfies, afbeeldingen van beroemde gebouwen, stranden of landschappen, details van heerlijke lunches en diners en niet te vergeten… heel veel foto’s van onze – al dan niet alcoholische - versnaperingen.

Lees verder

Goed voorbereid op wintersport

Goed voorbereid op wintersport

Ben jij een van die bijna miljoen Nederlanders die dit jaar op wintersportvakantie naar het buitenland gaat? Weersomstandigheden als sneeuwval heb je niet in de hand, maar je kunt er wel zelf voor zorgen dat je goed voorbereid op pad gaat.

Lees verder