Trends in de Nederlandse wellnesswereld

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Wellness
Wellness
Wellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.


De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”

Koop hier je saunaentree met korting!

Vernieuwen

Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”

Sauna

Sauna
Sauna
Op het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.

Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.

Uitgaven

Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Gemiddelde besteding per bezoeker

Entree  10-20 euro
Horeca  15-25 euro
Beauty  5-15 euro
Verhuur spullen  1-4 euro
Verkoop producten  0-3 euro
Totale besteding per bezoeker  35-55 euro

De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen

TRENDS

Combinatie wellness met overnachting
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
Toename badkledingdagen
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness

 

KANSEN
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers)
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement

 

BEDREIGINGEN
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging)
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk

 

Reactie toevoegen

Verminder je stress

Verminder je stress

Net terug van vakantie of de vakantie nog in het verschiet? Stress ligt ook tijdens ogenschijnlijk ontspannen dagen, altijd op de loer. Maar wat is stress? En moet en kun je er altijd iets aan doen?  We geven je wat tips om ‘gewone’ stressvolle situaties het hoofd te bieden.

Lees verder

Wat mag je meenemen aan handbagage?

Wat mag je meenemen aan handbagage?

Steeds meer airlines vragen geld voor het inchecken van ruimbagage. Ga je langere tijd op reis dan ontkom je daar vaak niet aan. Maar ga je bijvoorbeeld op stedentrip dan kun je met wat handige inpaktips meestal prima volstaan met handbagage, al blijft ondanks alle slimme inpaktrucs, het gewicht van een paar schoenen gewoon het gewicht. Maar slim inpakken loont altijd.

Lees verder

Reistips voor 50Plussers

Reistips voor 50Plussers

Zijn reistips voor een 50Plusser anders dan die voor een 30Plusser? Ja en nee. De ‘algemene’ tips, zoals het hebben van een goede reis- en ongevallenverzekering en tips voor het gebruik van creditcards bijvoorbeeld, zijn voor iedere reiziger. Maar ben je geen 30 meer, dan zijn er een paar andere dingen om rekening mee te houden. En die zetten we op een rijtje.

Lees verder

Top 11 lekkerste musea van Nederland en België

Top 11 lekkerste musea van Nederland en België

Met instellingen als het Rijksmuseum en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten hebben Nederland en België zich een plek verworven op de internationale cultuurkaart. Maar de lage landen doen niet alleen in hoge kunsten; ze hebben ook een scala aan heerlijke, vooral smakelijke musea. Puur op reis kiest de 11 lekkerste.

Lees verder

Top 11 hoogste beklimbare torens

Top 11 hoogste beklimbare torens

De trappen op, de toren in. Puur op reis zocht de 11 hoogst beklimbare torens in Nederland en België. Het is even doorbijten en af en toe uitrusten… maar het uitzicht is in alle gevallen magnifiek. En mocht je een treetje meer of minder tellen, laat het ons weten.

Lees verder

Zomerdrukte, zomervakantie en zwarte zaterdagen

Zomerdrukte, zomervakantie en zwarte zaterdagen

De zomervakantie is voor de meeste mensen dé periode om er lekker op uit te trekken. Dat leidt niet alleen tot drukte op de luchthavens, maar ook tot lange files op de autosnelwegen, op weg naar het zonnige zuiden. Weet je waar de files en knelpunten dan kun je daar in je vakantieplanning wellicht rekening mee houden. Soms is een dagje later vertrekken helemaal zo gek nog niet.

Lees verder