Trends in de Nederlandse wellnesswereld

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Wellness
Wellness
Wellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.


De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”

Koop hier je saunaentree met korting!

Vernieuwen

Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”

Sauna

Sauna
Sauna
Op het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.

Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.

Uitgaven

Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Gemiddelde besteding per bezoeker

Entree  10-20 euro
Horeca  15-25 euro
Beauty  5-15 euro
Verhuur spullen  1-4 euro
Verkoop producten  0-3 euro
Totale besteding per bezoeker  35-55 euro

De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen

TRENDS

Combinatie wellness met overnachting
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
Toename badkledingdagen
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness

 

KANSEN
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers)
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement

 

BEDREIGINGEN
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging)
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk

 

Reactie toevoegen

Beveiligingscode
Vernieuwen

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

De 50PlusBeurs is al 26 jaar ’s werelds grootste evenement voor actieve plussers met 550 stands boordevol informatie, entertainment en aanbiedingen. Thematisch ingedeeld met workshops, presentaties en vele optredens op podia met muziek, modeshow en theater. Niemand verlaat de 50PlusBeurs met lege handen. En jij kunt kaarten winnen of met korting naar de beurs!

Lees verder

Geef je blog meer impact

Geef je blog meer impact

Nederland kent meer blogs en bloggers dan menig ander land. Vooral reisblogs zijn mateloos populair. De meeste blogs worden in het Nederlands geschreven. Maar wist je dat je je bereik enorm kunt vergroten door artikelen in het Engels te schrijven?

Lees verder

Ook 's zomers is er in Noord-Scandinavië veel te doen

Ook 's zomers is er in Noord-Scandinavië veel te doen

Noord-Scandinavië staat bekend om zijn wilde bossen, ruige heuvellandschap en bijzondere flora en fauna, met name in de winter. Maar wat veel mensen niet weten is dat je er ook in de zomer als reiziger veel kunt doen en beleven! In dit blog kom je meer te weten over activiteiten die je er in de zomermaanden kunt doen. Activiteiten om nooit meer te vergeten.

Lees verder

In de klauwen van moedertje Praag

In de klauwen van moedertje Praag

Op de vraag 'welke stad is jouw favoriet', die we onlangs op Facebook stelden, kregen we veel reacties. Uit al die favoriete steden gaan we een 'Puur top tien' samenstellen. Een van de steden die zeker in dit lijstje komt is Praag, door een aantal lezers getipt. Ook door Paul Wennekes. Hij schreef dit artikel waarin hij uitlegt waarom deze stad zo'n indruk op hem heeft gemaakt. We horen nog steeds graag wat jouw favoriete stad is. En wat je van de keuze van Paul vindt.

Lees verder

Top vijf leukste evenementen in Australië

Top vijf leukste evenementen in Australië

Naast de prachtige natuur, het heerlijke weer, de bruisende steden en de desolate out-back heeft Australië nog veel meer in petto voor de avontuurlijke bezoekers. Grote festivals en evenementen kunnen een prachtige manier zijn om de lokale bevolking en cultuur te leren kennen. De vaak zeer feestelijke setting op een bijzondere locatie zorgt er bovendien voor dat je de mooiste evenementen niet snel zult vergeten! In dit artikel lees je meer over vijf van de leukste evenementen in Australië.

Lees verder

Zon in je gezicht, wind in je haar: win een voucher voor een huurauto van Sunny Cars

Zon in je gezicht, wind in je haar: win een voucher voor een huurauto van Sunny Cars

Wie kent het niet: je bij de verhuurmaatschappij je huurauto ophalen en de baliemedewerker schotelt je allerlei opties en mogelijkheden voor. Moet je die extra verzekering nou nemen? Hoe zit dat met je eigen risico? En wat te denken van de afleveringskosten? Met een huurauto van Sunny Cars hoef je je nergens druk om te maken. Dus eigenlijk: inpakken en wegwezen... op pad met de zon in je gezicht en de wind in je haren.

Lees verder