Trends in de Nederlandse wellnesswereld

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Wellness
Wellness
Wellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.


De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”

Koop hier je saunaentree met korting!

Vernieuwen

Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”

Sauna

Sauna
Sauna
Op het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.

Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.

Uitgaven

Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Gemiddelde besteding per bezoeker

Entree  10-20 euro
Horeca  15-25 euro
Beauty  5-15 euro
Verhuur spullen  1-4 euro
Verkoop producten  0-3 euro
Totale besteding per bezoeker  35-55 euro

De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen

TRENDS

Combinatie wellness met overnachting
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
Toename badkledingdagen
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness

 

KANSEN
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers)
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement

 

BEDREIGINGEN
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging)
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk

 

Reactie toevoegen

Beveiligingscode
Vernieuwen

Kunst10Daagse op Ecodorp Bergen

Kunst10Daagse op Ecodorp Bergen

Onder het thema ‘Verlichting’ biedt het Ecodorp Bergen dit jaar ruimte aan kunstenaars om zich te presenteren tijdens de Kunst10Daagse. De groepsexposities zijn van 20 tot en met 28 oktober dagelijks te zien van 11 tot 17 uur op het terrein aan de Groeneweg 14 in Bergen (Noord-Holland).

Lees verder

Lekker lang weg: lees de tips en bereid je voor

Lekker lang weg: lees de tips en bereid je voor

Heerlijk een paar maanden met de camper op pad of een lange rondreis maken. Eindelijk heb je tijd om die plannen werkelijkheid te laten worden. Hoe bereid je je voor op een langere afwezigheid?

Lees verder

De vele kanten van Utrecht

De vele kanten van Utrecht

Utrecht: stad van Dick Bruna en zijn nijntje, de Domtoren, het Rietveld Schröderhuis, Museum Speelklok, winkelcentrum Hoog Catharijne. Maar ook van studentencafés, restaurants in werfkelders, evenementen, wandelingen, boottochtjes over de grachten, sport. De vierde stad van Nederland kan zich in alles meten met de grote drie: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Lees verder

Wellness Duitsland: voedsel voor lichaam en geest

Wellness Duitsland: voedsel voor lichaam en geest

Ontdek jezelf weer helemaal tijdens je wellnessbreak in Duitsland. Ervaar wie je bent en laat lichaam, geest en ziel verwennen. Wellness is zoveel meer dan een massage of een behandeling. Om je helemaal 'wel' te voelen heb je ook een actieve en gezonde lifestyle nodig. Met meer bewegen en licht en lekker eten.

Lees verder

7 Tips om langer een vakantiegevoel te houden

7 Tips om langer een vakantiegevoel te houden

Uit een enquete van VakantieDiscounter onder tweeduizend mensen blijkt dat we de zomervakantie gemiddeld waarderen met een 8,4. Een heerlijk vakantiegevoel dus, maar helaas blijkt dat prettige gevoel al na 3 dagen thuis weer te zijn verdwenen. Kun je dat gevoel een beetje rekken? We geven 7 tips.

Lees verder

Mooie magische plekken in Nederland

Mooie magische plekken in Nederland

Er is een reden dat zoveel buitenlandse toeristen jaarlijks naar Nederland komen. Natuurlijk staan de steden Amsterdam en Rotterdam hoog in de bezoek-top-tien, maar er zijn nog veel meer mooie en magische plekken te vinden in ons eigen land. Skyscanner zette er al eens tien op een rijtje, Puur op reis vulde deze lijst aan en we nodigen jullie uit om je eigen favoriete, magische plek aan de lijst toe te voegen.

Lees verder