Trends in de Nederlandse wellnesswereld

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Wellness
Wellness
Wellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.


De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”

Koop hier je saunaentree met korting!

Vernieuwen

Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”

Sauna

Sauna
Sauna
Op het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.

Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.

Uitgaven

Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Gemiddelde besteding per bezoeker

Entree  10-20 euro
Horeca  15-25 euro
Beauty  5-15 euro
Verhuur spullen  1-4 euro
Verkoop producten  0-3 euro
Totale besteding per bezoeker  35-55 euro

De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen

TRENDS

Combinatie wellness met overnachting
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
Toename badkledingdagen
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness

 

KANSEN
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers)
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement

 

BEDREIGINGEN
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging)
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk

 

Reactie toevoegen

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Zeker bij een buitenlandse vakantie kun je bijna niet meer zonder een creditcard. Je boekt er je vliegtickets mee en hebt (bijna) altijd een creditcard nodig om een huurauto te reserveren. Ook voor het boeken van een hotelkamer heb je meestal een creditcard nodig. Waar moet je op letten als je een creditcard gebruikt en hoe zit dat als er een bedrag wordt afgeschreven waar je het niet mee eens bent?

Lees verder

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Stakingen, vertragingen, annuleringen. Het zijn niet de eerste dingen waar je aan denkt als je je vliegvakantie hebt geboekt. Maar het komt wel voor, en niet altijd geeft de betreffende vliegmaatschappij je dan de service of compensatie waar je recht op hebt. Wat zijn de regels?

Lees verder

Driedaags fietsspektakel in Utrecht

Driedaags fietsspektakel in Utrecht

De Jaarbeurs in Utrecht staat 1, 2 en 3 maart 2019 in het teken van de fiets en actieve vakanties. Bike MOTION Benelux, Fiets en Wandelbeurs en E-bike Xperience presenteren dat weekend het grootste totaalaanbod ter wereld voor de sportieve en recreatieve liefhebber. Met één ticket bezoek je drie events. 

Lees verder

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

Winterwandelen groeit aan populariteit, zeker nu skigebieden meer en meer winterwandelroutes uitzetten. Dit met het doel je even weg te voeren van de drukke pistes. Zo kun je genieten van de rust en de stilte van een winters natuurlandschap, terwijl de sneeuw zachtjes onder je voeten knarst. Met deze tips maak je van een winterwandeling een succes.

Lees verder

Tips voor een kampeervakantie

Tips voor een kampeervakantie

Nederlanders zijn gek op kamperen en elk jaar trekken er weer veel mensen met tent, vouwwagen, caravan of camper de wijde wereld in voor het vrije vakantiegevoel. Lekker in de buitenlucht, op één plek, of juist rondtrekken. De een is gelukkig in een simpel tentje, de ander kiest voor een kant-en-klare accommodatie op een camping

Lees verder

Werelderfgoed in Kroatië

Werelderfgoed in Kroatië

Kroatië is bij veel Nederlanders populair als vakantieland. Je vindt er een schat aan mooie stranden, prachtige natuur en sfeervolle dorpen en steden. Maar wist je dat je in Kroatië ook een schat aan Werelderfgoed vindt? Niet zo vreemd met al die verschillende volkeren en culturen die in Kroatië hun sporen achtergelaten hebben.

Lees verder