Trends in de Nederlandse wellnesswereld

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Wellness
Wellness
Wellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.


De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”

Koop hier je saunaentree met korting!

Vernieuwen

Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”

Sauna

Sauna
Sauna
Op het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.

Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.

Uitgaven

Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Gemiddelde besteding per bezoeker

Entree  10-20 euro
Horeca  15-25 euro
Beauty  5-15 euro
Verhuur spullen  1-4 euro
Verkoop producten  0-3 euro
Totale besteding per bezoeker  35-55 euro

De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen

TRENDS

Combinatie wellness met overnachting
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
Toename badkledingdagen
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness

 

KANSEN
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers)
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement

 

BEDREIGINGEN
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging)
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk

 

Reactie toevoegen

Beveiligingscode
Vernieuwen

Top vijf leukste evenementen in Australië

Top vijf leukste evenementen in Australië

Naast de prachtige natuur, het heerlijke weer, de bruisende steden en de desolate out-back heeft Australië nog veel meer in petto voor de avontuurlijke bezoekers. Grote festivals en evenementen kunnen een prachtige manier zijn om de lokale bevolking en cultuur te leren kennen. De vaak zeer feestelijke setting op een bijzondere locatie zorgt er bovendien voor dat je de mooiste evenementen niet snel zult vergeten! In dit artikel lees je meer over vijf van de leukste evenementen in Australië.

Lees verder

Zon in je gezicht, wind in je haar: win een voucher voor een huurauto van Sunny Cars

Zon in je gezicht, wind in je haar: win een voucher voor een huurauto van Sunny Cars

Wie kent het niet: je bij de verhuurmaatschappij je huurauto ophalen en de baliemedewerker schotelt je allerlei opties en mogelijkheden voor. Moet je die extra verzekering nou nemen? Hoe zit dat met je eigen risico? En wat te denken van de afleveringskosten? Met een huurauto van Sunny Cars hoef je je nergens druk om te maken. Dus eigenlijk: inpakken en wegwezen... op pad met de zon in je gezicht en de wind in je haren.

Lees verder

Voordelig naar Canada

Voordelig naar Canada

Air Transat , de grootste vakantieluchtvaartmaatschappij van Canada, lanceert een Spring Sale met zeer voordelige tarieven naar hun bestemmingen in Canada. Het gaat hierbij om vertrek vanuit Amsterdam naar Toronto, Calgary, Vancouver en Montreal (via een overstap). Let op: boeken moet voor 30 april.

Lees verder

Populairste autovakantielanden; welke zijn dat?

Populairste autovakantielanden; welke zijn dat?

Met de auto op vakantie zorgt gegarandeerd een onvergetelijke reis. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt en hebt veel mogelijkheden. Je bent niet afhankelijk van vertrektijden en kunt jouw vakantie helemaal zelf inrichten. Je kunt ook vaak net wat meer meenemen in de achterbak en zo zelfvoorzienend gaan kamperen. Welke landen zijn echt aan te raden voor autoreizen? In dit artikel lees je de top drie autovakantielanden.

Lees verder

Mooie en 'lekkere' fietstochten in Duitsland

Mooie en 'lekkere' fietstochten in Duitsland

Of je nu kiest voor een e-bike, mountainbike of toerfiets, in Duitsland haal je je fietshart op langs interessante en afwisselende fietsroutes als de EmsRadweg, Neckartal-Radweg, RuhrtalRadweg en Weser-Radweg. Vanaf je zadel zie je prachtige natuur, kom je door leuke plaatsjes en fiets je langs rivieren zonder grote beklimmingen. Extra lekker: de regionale delicatessen langs de routes. De vier van de in totaal zeven fietsroutes werken samen onder de naam ‘De mooiste fietspaden langs rivieren in Duitsland’. De andere drie zijn de Elberadweg, Mosel-Radweg en de Rijnfietsroute.

Lees verder

Shortlease, het beste van twee werelden

Shortlease, het beste van twee werelden

In je droomauto op vakantie? Bijvoorbeeld met die nieuwe Duitse krachtpatser, die stevige Franse SUV of die aantrekkelijke Aziatische alleskunner? Die mogelijkheid is dichterbij dan je denkt. De oplossing heet shortlease, waarin de voordelen van een standaard leasecontract (gunstige tarieven) worden gecombineerd met die van een huurovereenkomst (flexibiliteit).

Lees verder