Aan een lijn over de afgrond

2.75 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

b_150_200_16777215_00_images_stories_blogfoto_zipklein.jpgOf ik het leuk vind om, wanneer ik in Vegas ben, te ziplinen? Nou… uh… geen idee. Ik heb het nog nooit gedaan. Wanneer ik het filmpje op internet bekijk ben ik om als ik zie dat je maar liefst 4 verschillende ziplinen afgaat. Het lijkt me geweldig. En zo stap ik op een zonnige zondagochtend in het busje van Flightlinez naar Bootleg Canyon bij Boulder City, nog geen half uur buiten Las Vegas.

De rit naar de locatie is op zich al een attractie. We komen langs de Hooverdam en de chauffeur vertelt over het allereerste casino dat daar vlakbij gebouwd is om de arbeiders te vermaken. Bij het inchecken worden we gewogen en daarna mogen we de instructieruimte in waar we een harnas en helm krijgen. Ook hangt hier een klein stukje zipline waarop gedemonstreerd wordt hoe een en ander in zijn werk gaat. De instructeurs hebben alle drie een T-shirt aan met daarop de tekst ‘When in doubt, spread your legs’. Dat blijkt een belangrijke instructie omdat je aan het eind van de lijn moet afremmen en als je je benen niet wijd genoeg hebt klappen ze naar boven tegen de stootblokken aan. “En iedereen moet het dus doen. Altijd aan het eind je benen wijd”, leggen de mannen uit. “Helaas werkt dit niet overal. Als ik ‘benen wijd’ zeg tegen meisjes in Vegas krijg ik een knal voor mijn hoofd”, grinnikt een van de instructeurs.

Ik wil niet, wel, niet, wel
De instructies zijn simpel, maar worden gelukkig bij elke afdaling nog een keer herhaald. Want hoe dat ook al weer zit met die vlaggetjes ben ik nu al weer vergeten. Dan stappen we in een bus die ons bijna tot de eerste zipline brengt. Onderweg vliegen de grappen en grollen ons om de oren. Niet alleen zijn ze ervaren als instructeurs, een aantal van hen zou met gemak de switch naar entertainer kunnen maken. Het laatste stukje moeten we lopen. De mannen dragen de ijzeren glijders waaraan we naar beneden zullen zoeven.
Boven aangekomen worden de glijders over de lijnen gegooid. Er lopen vier ziplines naast elkaar. Wow. Wat een hoogte. En wat is die lijn lang en de overkant ver...
We krijgen nogmaals instructies en dan worden de eerste vier aan de ziplines vastgemaakt. Omdat je een harnas aanhebt waar je tijdens de afdaling in zit, is het helemaal niet oncomfortabel!
Ik ben in gesprek geraakt met Jen, die net als ik een hard hoofd heeft in het onthouden van de 3 simpele vlagsignalen. Daarom besluiten we als laatsten te gaan zodat we de kunst nog even kunnen afkijken.

Hi ha
Dan is het moment supreme daar. We worden vastgegespt, krijgen nogmaals uitleg en de vraag of we er klaar voor zijn. “Nee”, roepen we om het hardst. En dan krijg ik met de woorden ‘have fun’, een zetje. Daar ga ik. Er is geen weg meer terug. Wow, wat is dit gaaf. En wat gaat het hard. Veel te vroeg trek ik zachtjes aan de remmen om te voorkomen dat ik in de blokken knal. De instructeur doet zijn vlaggetjes naar beneden: niet remmen! Ik laat los en een meter voor het platform sta ik stil. En daarvan wordt natuurlijk een ‘name en shame’ foto gemaakt. Maar tijdens het remmen deed ik mijn benen keurig wijd. Dat heb ik dan wel goed onthouden!

Binnengeharkt volgt een handjeklap met Jen. Dat hebben we toch maar mooi gedaan. Vol energie lopen we naar de tweede zipline. De ‘vertrek’ procedure herhaalt zich, maar de vraag of we er klaar voor zijn hoeft niet meer gesteld te worden. Lijn 2 is iets korter en nu let ik wel op de vlagsignalen. Helemaal perfect land ik op het platform. Ik word nog een pro ;-)

Stil boven de afgrond
b_200_150_16777215_00_images_stories_blogfoto_ziplineafgrond.jpgDan gaan we naar lijn 3. Die is heel erg lang en loopt aan het eind omhoog. Iemand van de eerste groep haalt de overkant maar net. Ik stap in de tweede groep en zoef naar beneden. En dan gebeurt het. Zonder te remmen heb ik zoveel vaart geminderd dat ik een meter of 15 voor het platform tot stilstand kom. Iedereen die al aan de overkant is vraagt of het goed gaat. Gek genoeg ben ik niet bang terwijl ik boven een gapend ravijn hang. Integendeel. Ik weet dat het goed komt en geniet van het mooie uitzicht. Bovendien geeft het de reddingspoging nog eens iets extra’s aan het geheel. Want om ‘gered’ te kunnen worden glijdt een van de instructeurs naar me toe, haakt me aan en klautert als een aapje aan een liaan richting platform. “Dit gebeurt elke dag wel een paar keer, dus je snapt wel dat we met een vak als dit helemaal geen workout nodig hebben.” Gelukkig... dacht al dat het weer echt iets voor mij was om zo boven de afgrond te stranden. Dan volgt de laatste groep en tot mijn plezier haalt ook daar iemand het plaform net niet. Ben ik niet de enige! Het 'monkeyen' is in dit geval niet nodig omdat de man met de gewone ‘haak’ binnengehengeld kan worden.

Dan de laatste lijn. Deze is het steilst en het snelst en we moeten onze benen al wijd doen op het moment dat we naar beneden glijden. Ik volg de vlagsignalen, rem netjes af en kom keurig aan. Jammer, het is al weer voorbij. Wat ons betreft komen er nog 10 lijnen bij.
We worden opgehaald met het busje en praten in de instructieruimte nog even na over onze ervaring. Wat een kick. Vier uur experience waarbij alles geregeld is, van halen en brengen tot een lekker koel flesje water onderweg. I did it! Met mijn benen wijd!

Met dank aan Flightlinez Bootleg Canyon

Reacties  

 
#1 Daphne 20-01-2014 21:26
Klinkt leuk! Doe mij ook maar een potje bungelen
Citeer
 

Reactie toevoegen

Beveiligingscode
Vernieuwen

Corso Zundert zet de bloemetjes buiten

Corso Zundert zet de bloemetjes buiten

De grensgemeente Zundert in het zuiden van Nederland telt ongeveer tienduizend inwoners. En bijna het hele dorp heeft last van de corsokoorts. Wil je zelf zien waarom het dorp al meer dan tachtig jaar met de corso’s de bloemetjes buiten zet? Doe dan mee aan onze prijsvraag en win kaarten voor dit jaarlijks evenement.

 

Lees verder

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

De vakantie is (bijna) voorbij... de beurzen en evenementen gaan weer van start. Zo ook de 50PlusBeurs, al 26 jaar ’s werelds grootste evenement voor actieve plussers. Struin een dag rond tussen de 550 stands boordevol informatie, entertainment en aanbiedingen. Thematisch ingedeeld met workshops, presentaties en vele optredens op podia met muziek, modeshow en theater. Niemand verlaat de 50PlusBeurs met lege handen. En wil je gratis of met korting naar de beurs, doe dan mee met onze prijsvraag!

Lees verder

De 11 hoogste beklimbare torens

De 11 hoogste beklimbare torens

De paden op, de lanen in of de toren in, de trappen op? Puur op reis zocht de 11 hoogst beklimbare torens in Nederland en België. Het is even doorbijten en af en toe uitrusten… maar het uitzicht is in alle gevallen magnifiek. En mocht je een treetje meer of minder tellen, laat het ons weten.

Lees verder

Stad met het oudste casino?

Stad met het oudste casino?

Het kleine Spa heeft een groot historisch hart. Neem het Casino aan de Rue Royale. Volgens de één gaat het om het oudste van Europa, volgens de ander betreft het zelfs ’s werelds eerste officiële gokgelegenheid. Gelukkig bestaat er over het bouwjaar van het pand in de Belgische Ardennen geen onenigheid: dat is 1763. Tot op de dag van vandaag kun je er nog dagelijks spelen, van 11 uur ‘s avonds tot zonsopgang. Nog zo'n statig oudje in de Waalse gemeente is Galerie Leopold II, het huidige onderkomen van de dienst voor toerisme.

Lees verder

Snel een weekendje weg: boek een last minute

Snel een weekendje weg: boek een last minute

 

Heb je niet veel tijd of wil je er gewoon eens even lekker tussenuit dan is een last minute weekend weg dé ultieme manier om even uit de dagelijkse sleur te komen. Je kunt kiezen voor een citytrip in het buitenland, of voor een korte zon- of autovakantie. Maar ook Nederland heeft genoeg mogelijkheden voor een paar ontspannen dagen weg.

Lees verder

Tips voor een lange auto- of vliegreis

Tips voor een lange auto- of vliegreis

Reaal AOV waarschuwt mensen voor lichamelijke ongemakken na een lange vlucht of lange autoritten. Vooral in de zomervakantie zitten mensen vaak veel langer in het vliegtuig of in de auto dan dat zij gewend zijn en dat kan belastend zijn voor je rug, nek en schouders. 

Lees verder