Grootste ferry op het Kanaal
Met de ‘Spirit of Britain’ vaart sinds kort de grootste ferry tussen Frankrijk en Groot-Brittannië. P&O Ferries zet de nieuwe veerboot in op de populaire Kanaalroute Calais-Dover. Vanaf 1 september 2011 gaat het zusterschip ‘Spirit of France’ op hetzelfde traject varen. De bouw van beide schepen heeft P&O Ferries in totaal 360 miljoen euro gekost. Hiermee is het de grootste investering in de geschiedenis van de scheepvaartmaatschappij.
De nieuwelingen zijn beide 213 meter lang, 31 meter breed en hebben een tonnage van 49.000 bruto register ton. De schepen kunnen elk 2000 passagiers vervoeren. Op de drie autodekken kun je zoveel voertuigen neerzetten, dat die achter elkaar een rij van vier kilometer vormen.
De nieuw ontworpen scheepsromp van de Spirits maakt het mogelijk om met zo weinig mogelijk weerstand door het ondiepe water van het Kanaal te gaan. Onder meer door deze aanzienlijke brandstofbesparing kan P&O Ferries twee keer zoveel vracht vervoeren als vandaag de dag met één bestaande ferry.
De passagiers hebben vanuit bijna elke plek zicht op zee door de unieke beglazing, die loopt van het plafond tot de vloer. Daarnaast zijn er volop mogelijkheden om iets te eten en te drinken, onder meer in restaurant The Brasserie of bij het selfservice International Food Court. De allerkleinsten kunnen spelen in de Horizon Family Lounge; voor tieners is een geluiddicht lunapark gebouwd.
De ‘Spirit of Britain’ vaart momenteel vijf keer per 24 uur van Calais naar Dover. Een dagretour met personenauto en inzittenden is te koop vanaf 26 euro. Voor vakantiegangers en zakenreizigers die langer dan een dag naar Engeland reizen, is een ticket vanaf 51 euro per enkele reis te boeken.