Veel vermisten Costa Concordia
Voor de kust van Toscane wordt nog altijd gezocht naar overlevenden van de ramp met de Costa Concordia. Het cruiseschip liep vrijdag 13 januari ’s avonds op de rotsen bij het eiland Isola del Giglio, sloeg lek en kapseisde. Op de lijst van vermisten staan sinds vanmiddag nog 15 mensen. Vanmorgen werd nog een Italiaans bemanningslid gered, dat gewond vastzat op het derde dek. Zeker drie mensen vonden vrijdag de dood: twee Franse passagiers en een bemanningslid uit Peru. Waarschijnlijk zijn ze na de botsing in paniek in zee gesprongen. Update: Vanmiddag zijn in het ondergelopen restaurant van het schip de lichamen van nog twee passagiers gevonden.
Reddingswerkers hadden in de nacht van zaterdag op zondag twee mensen levend uit hun hut gehaald. Het stel uit Zuid-Korea was op huwelijksreis en zat meer dan 24 uur vast in hun cabine op het schip.
De Costa Concordia had zo’n 3200 passagiers aan boord, voornamelijk uit Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daarnaast namen zeker 34 Nederlanders deel aan de cruise op de Middellandse Zee. Geen van hen raakte gewond. De eerste opvarenden uit ons land keerden gisteren al op Schiphol terug.
De Italiaanse kapitein van het cruiseschip is gearresteerd en in staat van beschuldiging gesteld. Hem wordt verweten te dicht langs de kust te hebben gevaren, om de opvarenden wellicht een zo mooi mogelijk beeld van het verlichte Isola del Giglio te gunnen. De man zelf stelt dat de bewuste rots, waarop de Concordia is gelopen, niet op zijn zeekaart is terug te vinden.
Varend attractiepark van 450 miljoen euro
De Costa Concordia is een betrekkelijk nieuw schip. Het 290 meter lange en 36 meter brede gevaarte van de Italiaanse Costa-rederij werd in 2005 voor 450 miljoen euro gebouwd op de Italiaanse werf Fincantieri. Aan boord is er ruimte voor 3750 passagiers in 1500 hutten. Daarnaast werkt er 1100 man personeel in onder meer vijf restaurants, dertien bars, vijf jacuzzi’s en vier zwembaden. De rederij heeft zestien cruiseschepen in de vaart, waarvan nog vier schepen net zo groot zijn als de Concordia. Daarmee is de rederij uit Genua een van de grootste spelers op de cruisemarkt.
De Concordia werd overigens al sinds de doop in 2005 geplaagd door problemen. ‘Slecht begonnen, slechter geeïndigd’, concludeerde de Italiaanse krant Il Giornale vandaag. Zo lukte het op 2 september 2005 niet om tijdens de doopplechtigheid een fles champagne tegen de romp kapot te slaan; volgens zeelieden een slecht voorteken. In 2008 raakte het cruiseschip beschadigd toen het in een storm een dok ramde in de haven van Palermo op Sicilië. En ten slotte volgde op vrijdag 13 januari 2012 de roemloze ondergang voor Toscane.