Rechtszaak om no-showclausule KLM
De Consumentenbond sleept KLM voor de rechter, nu gesprekken met de luchtvaartmaatschappij over de zogeheten no-showclausule geen resultaat hebben opgeleverd. Na het missen van de heenvlucht laat KLM reizigers extra betalen voor de al betaalde aansluitvluchten of terugvlucht of zelfs nieuwe tickets laten kopen.
Volgens de Consumentenbond zou de luchtvaartmaatschappij passagiers hiermee onrechtmatig op kosten jagen, die soms in de duizenden euro’s per persoon kunnen lopen. De bond gaat de rechter vragen deze algemene voorwaarde nietig te verklaren.
In december deed de bond nog mee met de gecoördineerde actie tegen Europese maatschappijen met dezelfde no-showclausule. KLM reageerde toen dat deze regel ‘duidelijk in de voorwaarden’ staat. ‘Wanneer de passagier een andere reisvolgorde verkiest dan die hij heeft gekocht, is dat in strijd met de algemene vervoersovereenkomst en moet daar de no-showvergoeding voor betaald worden.’
Directeur Bart Combée van de Consumentenbond is het hiermee oneens: ,,Het geld voor de niet gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug, de luchtvaartmaatschappij daarentegen kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander.” Wanneer de zaak voor de rechter komt, is nog niet bekend.