KLM onder vuur over ‘no-show’ clausule

2.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
KLM vliegtuig
KLM vliegtuig

De Consumentenbond heeft in een ultimatum aan de KLM laten weten dat ze moeten stoppen met hun ‘no-show’ beleid. Wanneer de luchtvaartmaatschappij niet reageert of de voorwaarden aanpast gaat de bond naar de rechter.

Wat is de no-show clausule?

In deze clausule is opgenomen dat, wanneer reizigers die een gecombineerde vlucht hebben, niet komen opdagen voor de eerste vlucht, dat de aansluitende vlucht dan automatisch komt te vervallen. Ook retourvluchten worden gecancelled. Dat is, zo zeggen consumentenorganisaties uit verschillende Europese landen, mensen onnodig op kosten jagen.

Wil je als reiziger toch gebruik maken van de door jou al betaalde aansluitende vlucht dan rekent KLM € 250 extra of moet je zelfs een heel nieuw ticket kpen. Als voorbeeld geeft NU.nl de ervaringen die de Consumentenbond kreeg van een man die vanwege ziekte niet met zijn gezin van Amsterdam naar München mocht vliegen. Hij voegde zich later bij zijn gezin maar mocht niet mee op de retourvlucht vanwege het no-showbeleid. Aan de balie moest hij € 250 betalen voor een ticket naar Amsterdam, kreeg dezelfde stoel toegewezen en zat alsnog bij zijn gezin. Twee keer betalen voor hetzelfde ticket dus, en dat is onrechtmatig.

KLM heeft wel heel nadelige regeling

KLM heeft volgens de Consumentenbond een van de meest nadelige regelingen en moeten passagiers die om welke reden dan ook een vlucht hebben gemist, extra betalen als ze de aansluitende vlucht willen halen. De bedragen variëren van 125 euro voor korte vluchten tot 3000 euro voor lange vluchten.

Volgens de Europese consumentenorganisatie BEUC is het no-show-beleid ook nog eens oneerlijk omdat passagiers er op het vliegveld pas achter komen dat ze niet mee mogen met de aansluitende vlucht, de terugvlucht of eventuele meerdere vluchten als een rondreis geboekt is. Daarom wil de BEUC dat de Europese Unie de regeling verbiedt.

KLM krijgt tot aankomende woensdag de tijd om te reageren en de clausule uit de voorwaarden te schrappen, anders volgt een dagvaarding.

Wie heeft ervaring met deze 'no-show' clausule van KLM?

Reacties  

 
#1 Melané Fahner-Botha 11-12-2018 16:25
Het zal niet de KLM zijn... Wat is dat met zo'n bedrijf die stelselmatig de passagier als melkkoe, idioot en lastig en vooral uit te buiten vee behandelt? The mind boggles.
Citeer
 
Reactie toevoegen

Mindfulness in de praktijk

Mindfulness in de praktijk

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Lees verder

7 Tips om (een beetje) te slapen in het vliegtuig

7 Tips om (een beetje) te slapen in het vliegtuig

Langere vliegreizen, zeker als het nachtvluchten zijn, wil je zo goed en comfortabel mogelijk doorkomen. Een uurtje slapen helpt daarbij. Zelf vind ik lange vliegreizen vervelend omdat ik er heel slecht tegen kan om de hele reis met mijn benen naar beneden te zitten. Vaak lees je de tip om ‘zelf’ je stoel uit te kiezen, maar dat kan met de huidige voorwaarden van veel vliegtuigmaatschappijen behoorlijk wat geld kosten. Bovendien is dat zeker geen garantie dat je dan wel slaapt. Dat is afhankelijk van meer factoren. Nee, ik ben bang dat slapen in een vliegtuig me nooit zal lukken, maar met deze tips doezel ik wel een beetje weg.

Lees verder

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Zeker bij een buitenlandse vakantie kun je bijna niet meer zonder een creditcard. Je boekt er je vliegtickets mee en hebt (bijna) altijd een creditcard nodig om een huurauto te reserveren. Ook voor het boeken van een hotelkamer heb je meestal een creditcard nodig. Waar moet je op letten als je een creditcard gebruikt en hoe zit dat als er een bedrag wordt afgeschreven waar je het niet mee eens bent?

Lees verder

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Stakingen, vertragingen, annuleringen. Het zijn niet de eerste dingen waar je aan denkt als je je vliegvakantie hebt geboekt. Maar het komt wel voor, en niet altijd geeft de betreffende vliegmaatschappij je dan de service of compensatie waar je recht op hebt. Wat zijn de regels?

Lees verder

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

Winterwandelen groeit aan populariteit, zeker nu skigebieden meer en meer winterwandelroutes uitzetten. Dit met het doel je even weg te voeren van de drukke pistes. Zo kun je genieten van de rust en de stilte van een winters natuurlandschap, terwijl de sneeuw zachtjes onder je voeten knarst. Met deze tips maak je van een winterwandeling een succes.

Lees verder

Tips voor een kampeervakantie

Tips voor een kampeervakantie

Nederlanders zijn gek op kamperen en elk jaar trekken er weer veel mensen met tent, vouwwagen, caravan of camper de wijde wereld in voor het vrije vakantiegevoel. Lekker in de buitenlucht, op één plek, of juist rondtrekken. De een is gelukkig in een simpel tentje, de ander kiest voor een kant-en-klare accommodatie op een camping

Lees verder