Ryanair schrapt weer vluchten en wil klachten zelf afhandelen

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Eindhoven Airport©MvdW
Eindhoven Airport©MvdW

Na vandaag is het ook morgen weer raak bij Ryanair: de luchtvaartmaatschappij schrapt zeker twaalf vluchten tussen bestemmingen in Spanje, Portugal en Italië van en naar Eindhoven Airport. Volgens Ryanair is iedereen op de hoogte gesteld. Dit betekent volgens Het Europees Hof van Justitie dat er compensatie moet komen voor de passagiers.

De uitspraak in april 2018 was duidelijk: luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers compenseren voor vluchtvertragingen en annuleringen als de reden hiervoor een staking door luchtvaartpersoneel was. De beslissing is van toepassing op stakingen uit het verleden en stakingen in de toekomst.

Toch verklaarde Ryanair deze beslissing niet te volgen. Volgens de juridische afdeling van AirHelp is de wet echter niet optioneel: “Tot dit jaar werden stakingen door luchtvaartpersoneel aangemerkt als buitengewone omstandigheden, die luchtvaartmaatschappijen vrijstellen van hun plicht om compensatie te betalen bij vertragingen en annuleringen. Nu heeft het Europees Hof van Justitie beslist dat zelfs een illegale staking niet is aan te merken als buitengewone omstandigheid. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen passagiers moeten compenseren tot 600 euro als zij zijn gedupeerd door vertragingen of annuleringen door stakingen door luchtvaartpersoneel. Deze beslissingen versterkt het recht van Europese vliegpassagiers aanzienlijk en is een mijlpaal op de weg naar eerlijke luchtvaart.

Ondanks dat deze beslissing bindend is voor alle Europese jurisdicties, stelt Ryanair nu dat zij passagiers die nadeel zullen ondervinden van de stakingen bij de luchtvaartmaatschappij niet zullen compenseren. Dit is op meerdere punten onacceptabel. Ten eerste omdat passagiers gecompenseerd zouden moeten worden voor nadeel door een luchtvaartmaatschappij of diens medewerkers. Ten tweede omdat de wet de wet is en geldt voor iedereen, niet alleen voor partijen die ervan kunnen profiteren.

Vluchtproblemen? Dit zijn de rechten van passagiers

In het geval van een vertraagde of geannuleerde vlucht, of bij vluchtweigering, kunnen passagiers aanspraak maken op financiële compensatie tot 600 euro per persoon. Voorwaarde is dat de luchthaven van vertrek zich binnen de EU bevindt of dat de uitvoerende luchtvaartmaatschappij in de EU gevestigd is. Verder moet de oorzaak van de vertraging zijn veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij. Het recht op compensatie moet binnen drie jaar na de datum van de vertraging worden geclaimd. Bij buitengewone omstandigheden zoals storm of een medisch noodgeval wordt de luchtvaartmaatschappij vrijgesteld van diens verplichting de passagiers te compenseren. 

Brief van Ryanair over claimorganisaties

NOS meldt dat Ryanair af wil van claimorganisaties die bij de airlines namens passagiers een schadevergoeding eisen. De omroep heeft een brief ontvangen waarin staat dat dergelijke bureaus moeten stoppen met het indienen van claims namens reizigers, hierdoor zou de goede relatie met passagiers voor Ryanair worden verstoord. Volgens NOS probeerden afgelopen week zo'n 700 Nederlanders via claimbureau EUclaim een schadevergoeding te krijgen vanwege de stakingen van Ryanair. De luchtvaartmaatschappij geeft aan dat passagiers beter rechtstreeks contact op kunnen nemen en dat Ryanair dit verzoek ook bij de claimbureaus heeft neergelegd. Geven de claimbureaus hier geen gehoor aan dan dreigt Ryanair om ‘alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de contractuele relatie met haar passagiers en de correcte naleving daarvan te beschermen’.

Volgens Travelpro erkent EUclaim dat passagiers gemakkelijk online contact kunnen zoeken met Ryanair, maar dat het claimbureau tegen NOS zegt dat wat er daarna gebeurt precies de reden is waarom passagiers gebruikmaken van een claimbureau. "Passagiers krijgen geen reactie of worden afgescheept met een negatieve reactie. Je ziet dit nu ook terug met de stakingen en het feit dat Ryanair niet bereikbaar is voor haar klanten.” EUclaim zegt ook te weten dat dat passagiers het eerst zelf proberen bij Ryanair ,maar uiteindelijk geen vergoeding ontvangen en daarna het claimbureau inschakelen. Volgens de airline zouden passagiers te veel moeten afdragen aan de claimbureaus."

Mindfulness in de praktijk

Mindfulness in de praktijk

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Lees verder

7 Tips om (een beetje) te slapen in het vliegtuig

7 Tips om (een beetje) te slapen in het vliegtuig

Langere vliegreizen, zeker als het nachtvluchten zijn, wil je zo goed en comfortabel mogelijk doorkomen. Een uurtje slapen helpt daarbij. Zelf vind ik lange vliegreizen vervelend omdat ik er heel slecht tegen kan om de hele reis met mijn benen naar beneden te zitten. Vaak lees je de tip om ‘zelf’ je stoel uit te kiezen, maar dat kan met de huidige voorwaarden van veel vliegtuigmaatschappijen behoorlijk wat geld kosten. Bovendien is dat zeker geen garantie dat je dan wel slaapt. Dat is afhankelijk van meer factoren. Nee, ik ben bang dat slapen in een vliegtuig me nooit zal lukken, maar met deze tips doezel ik wel een beetje weg.

Lees verder

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden

Zeker bij een buitenlandse vakantie kun je bijna niet meer zonder een creditcard. Je boekt er je vliegtickets mee en hebt (bijna) altijd een creditcard nodig om een huurauto te reserveren. Ook voor het boeken van een hotelkamer heb je meestal een creditcard nodig. Waar moet je op letten als je een creditcard gebruikt en hoe zit dat als er een bedrag wordt afgeschreven waar je het niet mee eens bent?

Lees verder

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding

Stakingen, vertragingen, annuleringen. Het zijn niet de eerste dingen waar je aan denkt als je je vliegvakantie hebt geboekt. Maar het komt wel voor, en niet altijd geeft de betreffende vliegmaatschappij je dan de service of compensatie waar je recht op hebt. Wat zijn de regels?

Lees verder

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

5 tips voor een succesvolle winterwandeling

Winterwandelen groeit aan populariteit, zeker nu skigebieden meer en meer winterwandelroutes uitzetten. Dit met het doel je even weg te voeren van de drukke pistes. Zo kun je genieten van de rust en de stilte van een winters natuurlandschap, terwijl de sneeuw zachtjes onder je voeten knarst. Met deze tips maak je van een winterwandeling een succes.

Lees verder

Tips voor een kampeervakantie

Tips voor een kampeervakantie

Nederlanders zijn gek op kamperen en elk jaar trekken er weer veel mensen met tent, vouwwagen, caravan of camper de wijde wereld in voor het vrije vakantiegevoel. Lekker in de buitenlucht, op één plek, of juist rondtrekken. De een is gelukkig in een simpel tentje, de ander kiest voor een kant-en-klare accommodatie op een camping

Lees verder