Reiziger boekt steeds ‘groener’ en wil extra betalen voor ‘duurzaam’
Meer dan ooit boeken wereldreizigers ‘groene’ accommodaties en zijn daarbij bereid om meer te betalen voor duurzaam reizen. Die ecotrend is zichtbaar in het Global Sustainable Travel Report, dat Booking.com publiceert ter gelegenheid van Earth Day (22 april). Aan de studie namen wereldwijd meer dan 12.000 volwassenen deel, die de afgelopen 12 maanden een reis hebben gemaakt, of van plan zijn het komende jaar een reis te maken.
Het rapport toont een groeiende populariteit voor eco-vriendelijke reizen. Van de deelnemers geeft 87 procent aan dat zij duurzaam wil reizen en bijna vier op de tien (39 procent) laten weten dat zij hier vaak, of altijd, in slagen. Bijna de helft (48 procent) geeft echter aan dat zij zelden of soms duurzaam reist, wat suggereert dat er nog veel ruimte is om goede bedoelingen om te zetten in acties, al worden er reeds veelbelovende stappen gezet naar een groenere toekomst.
Verblijf in milieuvriendelijke accommodatie
‘Duurzaam toerisme’ is een subjectieve term die voor iedereen een andere betekenis heeft. Echter, voor de helft van alle reizigers (46 procent) betekent ‘duurzaam toerisme’ het verblijf in een milieuvriendelijke of groene accommodatie. De hoofdredenen voor reizigers om een milieuvriendelijke overnachtingsmogelijkheid te kiezen, zijn het verminderen van de impact op het milieu (40 procent), het hebben van een lokaal relevante ervaring (34 procent) en zich goed willen voelen bij een accommodatiekeuze (33 procent).
Als wordt gekeken naar de inspiratiebronnen om duurzamer te reizen, dan blijkt het reizen zelf de grootste inspiratie te zijn. Zes op de tien reizigers (60 procent) lieten weten dat de indrukwekkende natuurlijke bezienswaardigheden op hun afgelopen reizen de inspiratie was om duurzamer te reizen.
Hoewel extra kosten het grootste obstakel blijft voor reizigers die duurzamer willen reizen, geeft twee derde van de reizigers aan (67 procent) dat ze bereid zijn ten minste 5 procent meer uit te willen geven aan hun reis om een lagere impact op het milieu te garanderen. Reizigers uit India zeggen het meest bereid te zijn dit te doen, met bijna een derde (32 procent) die aangeeft 15 procent of meer te willen betalen, gevolgd door de Brazilianen (21 procent) en Chinezen (18 procent).