'Schiphol is een luchthaven, geen winkelcentrum met landingsbanen'
Reizen via Schiphol wordt deze zomer geen pretje. De wachttijden voor passagiers zullen, net als in de meivakantie, aanzienlijk zijn. Die voorspelling doet KLM-topman Pieter Elbers in gesprek met de Telegraaf. ,,Wij houden ons hart vast. Het probleem is nog niet voldoende en vooral niet structureel opgelost”, aldus Elbers, die met de krant sprak tijdens een luchtvaartconferentie in Mexico.
„De ellende voor onze passagiers is helaas nog niet voorbij, want de zomer komt eraan”, stelt de KLM-baas, die de problemen op Schiphol schadelijk noemt voor de reputatie van Nederland. Volgens hem helpt in elk geval dat komende zomer alle beveiligingsscans open zullen zijn, zoals Schiphol heeft toegezegd. Elbers is voorstander van meer ingrijpende oplossingen om de doorstroom op de luchthaven te bevorderen, zoals het opofferen van winkelruimte voor bredere doorgangen. „Schiphol zal in moeten zien dat het een luchthaven is, in plaats van een winkelcentrum met landingsbanen”, zegt de KLM-topman. De Nederlandse Staat is de eigenaar van de luchthaven.