Ook topman United Airlines ligt op de pijnbank
UPDATE: Topman Oscar Munoz van United Airlines krijgt geen promotie. Het Amerikaanse luchtvaartbedrijf besloot gisteravond de voor 2018 geplande bevordering tot hoogste baas in te trekken. Munoz ligt onder vuur sinds de agressieve verwijdering van een passagier op een volgeboekte binnenlandse vlucht, enige tijd geleden. Onbekend is nog wat de gevolgen voor het huidige functioneren van Munoz zijn.
17 april 2017: De verwijdering van de passagier zorgde wereldwijd voor commotie. Een eerste maatregel besloot United personeel geen voorrang meer te geven als een vlucht is volgeboekt. Crewleden moeten voortaan een uur voor de vlucht vertrekt een zitplaats hebben gekozen. Het besluit volgt om de commotie die is instaan nadat vorige week in een video was te zien hoe een Amerikaanse arts met geweld uit het vliegtuig werd gesleurd. De man moest op een volle vlucht zijn stoel afstaan aan personeel van United Airlines.
De passagier van United Airlines, die met geweld uit een vliegtuig werd gehaald, heeft de luchtvaartmaatschappij aangeklaagd. Zijn advocaten eisen in een spoedprocedure dat United en de luchthaven van Chicago alle relevante videobeelden, opnames van de voicerecorder in het toestel en ander bewijsmateriaal veiligstellen. United zelf heeft besloten alle passagiers van de bewuste vlucht hun geld terug te geven. Ze kunnen dat bedrag cash terugkrijgen, als reistegoed of in airmiles.
Campagne tegen United barst los
12 april 2017: De video van de Chinese passagier, die zondag met veel geweld uit een toestel van United Airlines werd verwijderd, is inmiddels honderden miljoenen keren bekeken; op Twitter is onder #NewUnitedAirlinesMottos een campagne losgebarsten met nieuwe motto’s voor de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en zelfs het Witte Huis vond het nodig de gebeurtenis te veroordelen. Kortom, UA-topman Oscar Munoz heeft de komende dagen iets op te lossen.
Niet alleen voor potentiële klanten, maar ook voor zijn aandeelhouders. De koers van United Airlines is gisteren door de affaire rond het volgeboekte vliegtuig met enkele procenten gedaald, die een waarde vertegenwoordigen van vele honderden miljoenen euro’s. Bestuursvoorzitter Munoz bood maandagavond zijn eerste excuses aan, maar zijn terughoudendheid leidde juist tot meer kritiek. Gisteravond ging hij verder: ,,Mijn diepste excuses voor wat er is gebeurd. De verschrikkelijke gebeurtenis op deze vlucht heeft geleid tot woede, ophef en teleurstelling. Ik deel al deze sentimenten”, aldus de topman, die grondig onderzoek naar het overboekingsbeleid laat doen.
Aanleiding voor het incident
Het incident ontstond zondat voor de binnenlandse vlucht van Chicago naar Louisville. Het vliegtuig was overboekt, en niemand wilde tegen betaling vrijwillig afzien van zijn of haar plek. United wees daarom zelf mensen aan die niet mee mochten en op een latere vlucht werden gezet. Een van hen wilde niet meewerken en werd vervolgens hardhandig uit het vliegtuig gewerkt. Hierbij raakte de man gewond. De bewuste passagier, een Chinese arts, heeft inmiddels laten weten United Airlines volledig aansprakelijk te stellen voor alle schade.
In de tussentijd wordt het bedrijf wereldwijd tot een lachertje gemaakt. Enkele voorbeelden van #NewUnitedAirlinesMottos? ‘We have First Class, Business Class, and No Class’; ‘Board as a doctor, Leave as a patient’ en ‘Flight: $400, checking a bag: $25, getting dragged down the aisle: priceless’.
Kort geleden riep de maatschappij overigens als de woede van bekendheden over zich af door op een vlucht enkele vrouwen te weigeren vanwege het feit dat ze een legging droegen.