Nederlander gaat vaker op vakantie, vooral over de grens
De crisis lijkt definitief voorbij. In de eerste helft van het lopende vakantiejaar (oktober 2015 tot en met maart 2016) is het aantal vakanties van Nederlanders maar 6 procent gestegen naar 12,5 miljoen. In dezelfde periode vorig seizoen bleef de teller nog steken op 11,8 miljoen. De verwachting is dat het hele vakantiejaar 2016 een duidelijke groei zal laten zien. Opvallend is de groei van 5 procent in uitgaven voor binnenlandse vakanties. De jongste cijfers zijn afkomstig van NBTC-NIPO Research en werden vrijgegeven tijdens een meeting in de Jaarbeurs Utrecht.
De groei in vakanties wordt vooral gerealiseerd door een stijging van 5 procent van het aantal korte vakanties naar het buitenland. Tussen oktober 2015 en maart 2016 maakten Nederlanders er 3,2 miljoen; hiermee is het niveau van 2012 weer bereikt. Een duidelijke trend is het teruglopend aantal vakanties naar bestemmingen rond de Middellandse Zee (-6 procent), terwijl juist overig Europa (+4 procent) en intercontinentale reizen (+21 procent) het goed doen. Uit het onderzoek van NBTC-NIPO blijkt ook dat gevoel van veiligheid meer dan in het verleden impact heeft op de bestemmingskeuze. Zes op de 10 Nederlanders, vooral degenen met (kleine) kinderen, laten dit aspect in hun uiteindelijke vakantiebestemming zwaar meewegen.
De top 5 buitenlandse vakantiebestemmingen (oktober 2015 – maart 2016) ziet er zo uit:
1 | Duitsland |
2 | Spanje |
3 | Oostenrijk |
4 | België |
5 | Frankrijk |
Internet wordt almaar belangrijker
De prominente positie van het internet als boekingskanaal heeft zich verder versterkt. Inmiddels wordt 86 procent van alle reizen naar het buitenland (deels) via internet geboekt. Deze trend is zichtbaar in alle doelgroepen, waarbij de babyboomers het meest gebruikmaken van een desktop, terwijl generatie Y (21-30 jaar) juist kiest voor een laptop (62 procent). De smartphone wordt nog niet echt veel gebruikt voor reisboekingen en schommelt tussen de 1 en 4 procent.
Het aantal samengestelde vakanties blijft groeien. Dit zijn reizen waarbij het vervoer en verblijf bij verschillende aanbieders worden geboekt. In de afgelopen 10 jaar is dit aandeel verdubbeld. Tegelijkertijd is het op de bonnefooi reizen steeds minder populair en ook de verkoop van de pakketreis loopt iets terug.