Onduidelijkheid prijzen vliegtickets grote ergernis
Een op de drie Nederlanders ergert zich bij de online aanschaf van een vliegticket vooral aan onduidelijke weergave van prijzen, zo blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Vliegtickets.nl onder 435 Nederlanders. Veel anderen vinden prijzen in het algemeen te hoog.
De top 5 grootste ergernissen uit het onderzoek zijn:
- Onduidelijke weergave van prijzen: 31,5 procent;
- Prijzen zijn te hoog; 17,9 procent;
- Te veel keuze: 7,6 procent;
- Internetverbinding is te langzaam: 6,2 procent;
- Ik weet niet goed wat ik wil: 2,8 procent.
Mannen vs. vrouwen
Opvallend: vooral mensen tot 35 jaar ergeren zich aan onduidelijke tariefstelling, namelijk 39,4 procent Vanaf 35 jaar is dit 29 procent. Hele duidelijke verschillen tussen mannen en vrouwen zijn er niet. Mannen vinden iets vaker dat er te veel keuze is en weten ook iets vaker niet wat ze willen.
Andere ergernissen:
34 procent van de respondenten heeft aangegeven een ander punt als grootste ergernis te ervaren. In deze categorie zijn dan ook antwoorden te vinden als: ‘ik erger mij niet’, ‘kosten die gemaakt worden wanneer je wilt bellen met extra vragen’, ‘onduidelijkheid van kosten voor het bijboeken van extra bagage’ en ‘dat er niet direct duidelijk is dat de heen- en terugreis niet met dezelfde maatschappij wordt gevlogen’.
Follow-up
Volgens Sander van Veen, manager E-commerce bij Vliegtickets.nl, zijn dergelijke onderzoeken een basisbehoefte om de eigen dienstverlening te kunnen verbeteren: ,,Wij zijn constant bezig om het aanbod van alle verschillende vliegtuigmaatschappijen op een zo effectief mogelijke manier via internet aan te bieden aan onze doelgroep. Soms is dit makkelijk en soms helemaal niet. De input uit dit onderzoek volgen we op door mensen uit te nodigen voor deelname aan kwalitatief onderzoek, het verbeteren van de eigen website en om de discussie aan te gaan met verschillende luchtvaartmaatschappijen om hun aanbod te vereenvoudigen”.