Dagje uit uit de gratie?
Een natte zomer, toenemende concurrentie en consumenten, die de hand steeds meer op de knip houden. Het seizoen 2011 was geen topper voor de Nederlandse dagattracties zoals pretparken en dierentuinen. Die conclusie trekt de Rabobank, zo meldt nu.nl vandaag. In de slag om de consument zijn veel bedrijven gaan stunten met prijzen. “Het is niet langer de vraag óf er korting wordt gegeven, maar hoeveel”, aldus de onderzoekers van de bank.
Hierdoor loopt de gemiddelde besteding per bezoeker fors terug, aldus de Rabobank. Aangezien de meeste Nederlanders volgend jaar minder te besteden hebben zijn de problemen voor de dagattracties nog niet voorbij, zo voorspelt de bank. Daarnaast is de concurrentie fors toegenomen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft becijferd dat in Nederland de afgelopen vijf jaar tientallen pret- en themaparken zijn bijgekomen.
Professioneel
Parken met professioneel management en onderscheidend vermogen weten zich overigens nog altijd aan de malaise te onttrekken, constateren de onderzoekers. “Zij hebben een duidelijke positionering, weten wat hun doelgroep belangrijk vindt en maken bewuste keuzes als het gaat om acties en het geven van korting”, stelt de Rabobank.
Praat mee!
Deze zomer ook minder vaak naar een dagattractie in Nederland geweest? Wat was voor jou de belangrijkste overweging?
Reacties