Oh, weer zo'n vreselijke vliegtuigmaaltijd!
Bijna tweederde van de Europese vliegtuigpassagiers (65 procent) is ontevreden over de kwaliteit van het eten in de lucht. Slechts 5,6 procent noemt de vliegtuigmaaltijd ‘lekker’, zo blijkt uit onderzoek van vakantieboordelingssite Zoover. Uit de studie komt ook naar voren dat reizigers niet of nauwelijks kunnen wachten op nieuwe initiatieven, zoals patat, bitterballen en tapas.
Zoover vroeg bijna 2000 vakantiegangers naar hun ervaring op grote hoogte. De meeste reizigers vonden de vliegtuigmaaltijden ‘niet zo lekker’ (39,5%); 25 procent noemde de smaak ‘vreselijk’. Nog eens 30 procent vond het eten ‘redelijk’.
Volgens de bezoekers van Zoover is er wel veel verschil tussen airlines. Bij de prijsvechters wordt er over zowel de kwaliteit als de prijs van het eten geklaagd. Veel reizigers noemen het eten bij de low cost carriers ‘schreeuwend duur’. Consumenten stellen dat het eten op duurdere vluchten beter eetbaar is.
Een lijstje met nieuwe wensen
Uit aanvullend onderzoek van Zoover blijkt dat we graag andere zaken toevoegen aan de menukaart in het vliegtuig. Van de reizigers wil 30 procent graag bitterballen kunnen bestellen, 23 procent kiest voor tapas, terwijl sushi en pizza voor 17 procent van de ondervraagden de perfecte aanvulling is op een vlucht. Patat wordt door 14 procent als meest begeerlijke vliegtuigeten gezien.
Klagende passagiers leiden er bij een aantal maatschappijen al toe dat er goed wordt nagedacht over ‘nieuw’ vliegtuigeten. Zo kunnen passagiers op vluchten van Corendon al patat en zelfs kroketten bestellen. Ook beroemde koks proberen de menu’s aan boord te verbeteren. British Airways heeft topkok Heston Blumenthal el eens gevraagd de menu’s te verbeteren en Gordon Ramsay heft al eens de menu’s bij Singapore Airlines samengesteld.
Duitsers zijn meest kritisch
Duitsers zijn het meest kritisch en Polen hebben of het beste vliegtuigeten of de minst goede smaak, want zij zijn het meest positief. Nederlanders zijn iets minder negatief dan het Europees gemiddelde: 56 procent geeft aan niet tevreden te zijn, 7 procent waardeert het eten juist wel.
Vaak is het trouwens niet eens de kwaliteit van het eten zelf, maar vooral de omstandigheden in het toestel die de smaak beïnvloeden. Zowel zout als zoet is veel minder intens terwijl zure en bittere smaak nauwelijks worden beïnvloed door de drukcabine. Ook de reuk werkt minder goed in een vliegtuig. Volgens onderzoek wordt 80 procent van de menselijke smaak beïnvloed door geur.