De NS is best op tijd hoor!

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

trein
trein
Of je nu keus hebt of niet, wanneer je als treinreiziger straks in de spits reist moet je 10 procent meer voor je treinkaartje gaan betalen. Dat is althans de ‘prima afspraak’ die de Wilma Mansveld, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu met NS heeft gemaakt. En wat is ze hier trots op.

Door de tariefsverhoging zouden de treinen in de spits minder vaak overvol zijn. Tja. Voor mij is dit een typisch geval van wanredenatie. Want wie gaat nu vrijwillig als een haring in een ton in de trein staan? Overvol. Dat zijn de treinen tijdens de spits. Oorzaken: te korte treinstellen, te weinig capaciteit, vertragingen, treinuitval, slechte aansluiting. Openbaar Vervoer. Zo noemen ze het. En dat is het.  NS noemt een treinkaartje niet voor niets ‘vervoersbewijs’ in plaats van plaatsbewijs. Humor hebben ze ook: in de trein hangen allerlei bordjes waarop vermeld staat hoe ‘prettig en aangenaam’ NS de reis wil laten verlopen. Uh…

Stok

Mansveld heeft wel een stok achter de deur: de maximale boete die de NS kan krijgen voor achterblijvende prestaties wordt met 2,75 miljoen euro verhoogt naar 6,5 miljoen. Ook wordt de boete direct opeisbaar. Lieve, lieve staatssecretaris. Wie draaien hier voor op, denkt u?

Kritiek

Direct na de bekendmaking door Mansveld is er een stroom van kritiek op gang gekomen. Niet onterecht. Want zou het misschien niet verstandiger zijn om de prijs in de spits gelijk te laten. De kans is groot dat mensen juist weer de auto pakken omdat het treinkaartje onmogelijk duur wordt.

Geen trein

De NS. Ik heb zelf al geregeld ervaren dat een trein ‘zomaar’ uitvalt. Zonder opgaaf van redenen sta je dan op een station te wachten. Het informatiebord beweegt. En daar staat het dan ‘rijdt niet’. Scheelt weer een te laat beurt in de statistieken. Of je daardoor een aansluiting mist…daar moet je dan voor het dure tarief maar niet over zeuren.

Stil

In veel andere landen in Europa kun je prima met de trein. Ook in de spits. Toeristen en forensen delen de lange treinstellen en hebben, ook in de spits, gewoon een zitplaats. Een stiltecoupé is daar stil. Eten in de trein niet toegestaan. Lange afstanden leg je af voor een bedrag waar je hier in Nederland van Rotterdam naar Den Haag komt. Nu nog.

Positief

De statistieken van de NS zijn niet gunstig. Rijden volgens dienstregeling. Dat lukt de NS vaak niet. Te duur. Dat is de NS zo langzamerhand wel. En de vooruitzichten zijn dus niet gunstig.
Maar gelukkig is er toch nog iets positiefs te melden. Met één ding is de NS altijd op tijd: tariefsverhogingen. Daar hoeven we nou nooit op te wachten.

Reactie toevoegen

Beveiligingscode
Vernieuwen

Tips voor een lange auto- of vliegreis

Tips voor een lange auto- of vliegreis

Reaal AOV waarschuwt mensen voor lichamelijke ongemakken na een lange vlucht of lange autoritten. Vooral in de zomervakantie zitten mensen vaak veel langer in het vliegtuig of in de auto dan dat zij gewend zijn en dat kan belastend zijn voor je rug, nek en schouders. 

Lees verder

Maak een roadtrip en ‘hit the road’

Maak een roadtrip en ‘hit the road’

Vliegen naar een mooie bestemming en dan met een huurauto op pad om de verborgen parels van de omgeving te ontdekken. De roadtrip is niet voor niets voor  veel mensen dé ultieme manier van vakantievieren.

Lees verder

Reizen is dingen beleven, liefst ver weg

Reizen is dingen beleven, liefst ver weg

Ontdekkingen doen, avonturen beleven. Bijna de helft van de Nederlanders gaat om die reden op reis, zo is naar voren gekomen in een groot Europees vakantieonderzoek. Kennelijk leeft de Nederlander graag nu, en bij voorkeur niet straks. Voetbalwedstrijden volgen op je mobieltje op het strand van Zandvoort, kan altijd nog. Net als luieren in een hangmat op de Hoge Veluwe of die alles inclusief vakantie in een resort in het zuiden van Europa.

Lees verder

Corso Zundert zet de bloemetjes buiten

Corso Zundert zet de bloemetjes buiten

De grensgemeente Zundert in het zuiden van Nederland telt ongeveer tienduizend inwoners. En bijna het hele dorp heeft last van de corsokoorts. Wil je zelf zien waarom het dorp al meer dan tachtig jaar met de corso’s de bloemetjes buiten zet? Doe dan mee aan onze prijsvraag en win kaarten voor dit jaarlijks evenement.

 

Lees verder

Kroatië, ook voor de fietsvakantie

Kroatië, ook voor de fietsvakantie

Kroatië zet zich meer en meer op de kaart als fietsland. Op het populaire schiereiland Istrië liggen zo’n 60 routes met een totale lengte van 2600 kilometer, maar ook elders in het land groeien de mogelijkheden gestaag. Zo behoort de hoofdstad Zagreb inmiddels tot de meest fietsvriendelijke steden van Europa, die heerlijk op eigen houtje of met een gids op twee wielen kan worden ontdekt.

Lees verder

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

De 50PlusBeurs is al 26 jaar ’s werelds grootste evenement voor actieve plussers met 550 stands boordevol informatie, entertainment en aanbiedingen. Thematisch ingedeeld met workshops, presentaties en vele optredens op podia met muziek, modeshow en theater. Niemand verlaat de 50PlusBeurs met lege handen. En jij kunt kaarten winnen of met korting naar de beurs!

Lees verder