Favoriete shoppingsteden van Nederlanders

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Notre dame @puuropreis
Notre dame @puuropreis
In welke steden shoppen we het liefst? Voor Nederlanders zijn dat Londen, Amsterdam, Parijs, Milaan en Londen. Naast de Spanjaarden winkelen Nederlanders het meest van alle Europeanen op vakantie. Daarentegen geven zowel Nederlanders als Denen het minste geld uit aan vakantieaankopen. De cijfers komen uit een Europees shoppingonderzoek van Expedia.

Londen meest bezochte en geliefde shopbestemming

Nederlanders gaan vooral naar Londen (20 procent), Amsterdam (17 procent) en Parijs (13 procent) om te winkelen. Londen is ook de meest bezochte shopbestemming onder Europeanen (27 procent), gevolgd door Parijs (20 procent) en Milaan (15 procent). Amsterdam is met een nummer 10 notering op de Europese ranglijst wat minder populair. Onze hoofdstad wordt - naast de Nederlanders zelf - het meest bezocht voor fashionartikelen door Duitsers (15 procent), Italianen (10 procent) en Fransen (8 procent). Buiten Europa is New York absoluut de meest favoriete bestemming voor een shopping trip onder Nederlanders (33 procent) én onder andere Europeanen (41 procent).

Nederlanders grote Europese shoppers

Vijfennegentig  procent van de Nederlanders geeft aan dat ze daadwerkelijk wel eens gaan winkelen op de vakantiebestemming. In navolging van de Spanjaarden (99 procent), zijn Nederlanders hiermee de grootste vakantieshoppers in Europa. Ierland maakt deze top 3-lijst compleet, met 94 procent van de bevolking die op vakantie wel eens door de winkelstraten wandelt op zoek naar leuke items. De Noren (13 procent) en Denen (12 procent) shoppen het minst vaak op vakantie in vergelijking met andere Europeanen.

468x60 Herfstbesparingen

Waarom shoppen?

De voornaamste reden voor Nederlanders om door de winkelstraten te flaneren, is ‘omdat je op reis items (kleding, schoenen, accessoires) kunt kopen die je thuis niet vindt’ (25 procent). Daarnaast gaan Nederlanders graag winkelen omdat ze het simpelweg ‘erg leuk’ vinden (16 procent) en ‘omdat het een activiteit is die hand in hand gaat met vakanties’ (13 procent). Opvallend is dat shoppen onder de Nederlanders belangrijker is geworden in de keuze van de reisbestemming in de afgelopen jaren. In 2016 is meer dan één op de vijf Nederlanders (22 procent) op reis gegaan waarbij shoppen een belangrijke rol speelde in de keuze van de reisbestemming. In 2015 was dit slechts 15 procent van de bevolking en in de jaren daarvoor minder dan 5 procent. 

Nederlanders zuinige shoppers

Waar Europees gezien gemiddeld 486 euro wordt uitgegeven aan vakantieaankopen (o.a. aan fashionitems, gadgets en souvenirs), geven Nederlanders ‘slechts’ 343 euro uit aan diverse artikelen. Nederlanders spenderen hiermee naast de Denen (327 euro) het minste geld van alle Europeanen en houden hiermee de naam van zuinig volk in stand. De grootste uitgaven worden gedaan door de Fransen (622 euro), gevolgd door de Spanjaarden (595 euro) en Ieren (577 euro).
De grootste vakantie-aankopen van de Nederlanders zijn kleren (73 procent), schoenen (43 procent), drank/eten (30 procent), souvenirs (23 procent) en sieraden (19 procent). De grootste kwaliteit is volgens Nederlanders te vinden in respectievelijk Londen, Berlijn en het eigen Amsterdam. Londen is tevens de stad waar het meeste geld wordt uitgegeven aan vakantie-aankopen en waar Europeanen naartoe gaan voor de grootschalige Kerst-uitverkoop.

Tips voor een lange auto- of vliegreis

Tips voor een lange auto- of vliegreis

Reaal AOV waarschuwt mensen voor lichamelijke ongemakken na een lange vlucht of lange autoritten. Vooral in de zomervakantie zitten mensen vaak veel langer in het vliegtuig of in de auto dan dat zij gewend zijn en dat kan belastend zijn voor je rug, nek en schouders. 

Lees verder

Maak een roadtrip en ‘hit the road’

Maak een roadtrip en ‘hit the road’

Vliegen naar een mooie bestemming en dan met een huurauto op pad om de verborgen parels van de omgeving te ontdekken. De roadtrip is niet voor niets voor  veel mensen dé ultieme manier van vakantievieren.

Lees verder

Reizen is dingen beleven, liefst ver weg

Reizen is dingen beleven, liefst ver weg

Ontdekkingen doen, avonturen beleven. Bijna de helft van de Nederlanders gaat om die reden op reis, zo is naar voren gekomen in een groot Europees vakantieonderzoek. Kennelijk leeft de Nederlander graag nu, en bij voorkeur niet straks. Voetbalwedstrijden volgen op je mobieltje op het strand van Zandvoort, kan altijd nog. Net als luieren in een hangmat op de Hoge Veluwe of die alles inclusief vakantie in een resort in het zuiden van Europa.

Lees verder

Corso Zundert zet de bloemetjes buiten

Corso Zundert zet de bloemetjes buiten

De grensgemeente Zundert in het zuiden van Nederland telt ongeveer tienduizend inwoners. En bijna het hele dorp heeft last van de corsokoorts. Wil je zelf zien waarom het dorp al meer dan tachtig jaar met de corso’s de bloemetjes buiten zet? Doe dan mee aan onze prijsvraag en win kaarten voor dit jaarlijks evenement.

 

Lees verder

Kroatië, ook voor de fietsvakantie

Kroatië, ook voor de fietsvakantie

Kroatië zet zich meer en meer op de kaart als fietsland. Op het populaire schiereiland Istrië liggen zo’n 60 routes met een totale lengte van 2600 kilometer, maar ook elders in het land groeien de mogelijkheden gestaag. Zo behoort de hoofdstad Zagreb inmiddels tot de meest fietsvriendelijke steden van Europa, die heerlijk op eigen houtje of met een gids op twee wielen kan worden ontdekt.

Lees verder

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

Win entreekaarten voor de 50PlusBeurs

De 50PlusBeurs is al 26 jaar ’s werelds grootste evenement voor actieve plussers met 550 stands boordevol informatie, entertainment en aanbiedingen. Thematisch ingedeeld met workshops, presentaties en vele optredens op podia met muziek, modeshow en theater. Niemand verlaat de 50PlusBeurs met lege handen. En jij kunt kaarten winnen of met korting naar de beurs!

Lees verder